Enquête over de professionele ruimte van de mbo-docent

De beroepsvereniging van mbo-opleiders (bvmbo) wil graag weten hoe docenten en instructeurs aankijken tegen hun ‘professionele ruimte’. Hebben docenten voldoende zeggenschap over de manier waarop zij hun lessen invullen?

Volgens het professioneel statuut, dat in 2009 werd vastgesteld, heeft de mbo-docent de autonomie om als professional binnen zijn team te bepalen hoe het onderwijs wordt vormgegeven. Maar wat betekent deze autonomie en ‘professionele ruimte’ nu echt in de praktijk? Waar lopen docenten bij het verzorgen van onderwijs tegenaan? Hoe gaat de samenwerking in het onderwijsteam? De beroepsvereniging van mbo-opleiders wil graag horen waar docenten op het gebied van professionele ruimte blij van worden en wat beter kan. Uiteindelijk is het doel van de vereniging om te bevorderen dat onderwijsprofessionals stevig in hun schoenen staan.

Enquête

Om antwoorden op deze vragen te krijgen, heeft de bvmbo een enquête opgesteld. De enquête bestaat in totaal uit 21 vragen. De gesloten vragen zijn verplicht om in te vullen, de open vragen niet. Maar uiteraard wint de enquête aan waarde als zoveel mogelijk docenten en instructeurs alle vragen beantwoorden. Het invullen van de vragenlijst kost maximaal tien minuten.

Bekijk hier de vragenlijst

Lees ook: Professionele ruimte: wat is dat in de praktijk?