Een Zwitserse delegatie bracht afgelopen vrijdag een werkbezoek aan vakschool Nimeto. De gasten kwamen speciaal voor twee vernieuwende opleidingen: het Creatief Ontdekkingsjaar en de opleiding Creatieve Ruimtemakers.
Beide opleidingen trekken opvallend veel studenten. Sinds het ontstaan van de opleidingen volgt 11% van de studenten de variant Creatieve Ruimtemakers (start schooljaar 2021-2022) en 14% kiest voor de opleiding Creatief Ontdekkingsjaar (start schooljaar 2023-2024). ‘Het mooie is dat deze opleidingen zijn ontstaan vanuit de vragen van studenten zelf,’ zegt bestuurder Henk Vermeulen. ‘Bij open huizen hoorden we vaak dat jongeren iets met creativiteit willen doen. Zo is het Creatief Ontdekkingsjaar geboren.’
Creatieve kaders
Nimeto heeft de ambitie het onderwijs zoveel mogelijk te ontwikkelen vanuit de praktijk en motivatie van studenten. Bij het Creatief Ontdekkingsjaar ontdekken jongeren welke richting binnen het creatieve vakgebied het beste bij hen past. De opleiding Creatieve Ruimtemakers gaat nog een stap verder: studenten bepalen binnen creatieve kaders zelf wat ze leren en hoe ze dat vormgeven. ‘We geven onze studenten vertrouwen en verantwoordelijkheid,’ licht Vermeulen toe. ‘Dat leidt tot eigenaarschap, motivatie en uiteindelijk betere resultaten. Dat vakgenoten uit een land als Zwitserland hier inspiratie komen halen, zien wij als een groot compliment.’
Ruimte en structuur
Tijdens het werkbezoek wisselden onderwijsprofessionals uit beide landen ervaringen uit over curriculumontwikkeling, loopbaanoriëntatie en het versterken van creatieve vakvaardigheden in een veranderende arbeidsmarkt. Vermeulen: ‘Zwitserland staat van oudsher bekend om zijn sterke beroepsonderwijs. Maar ook daar zoekt men manieren om jongeren meer vrijheid te geven om hun talenten te ontdekken. Wij laten graag zien dat ruimte en structuur prima wél samen gaan.’
Lees ook: Pilot oriëntatieprogramma’s start komend studiejaar