Om het entreeonderwijs en het mbo-onderwijs op niveau 2 in de lucht te houden moet de overheid meer investeren in scholing. Jaarlijks zouden de mbo-scholen zo’n 210 miljoen euro extra moeten krijgen.
Dat stelt Adnan Tekin, voorzitter van de MBO Raad, in een lezing bij Cedris, de vereniging van sociale werkplaatsen. Volgens Tekin kunnen de mbo-scholen een belangrijke rol spelen bij de scholing van de één miljoen Nederlanders die op dit moment langs de kant staan. Nu het tekort aan vakmensen steeds groter wordt, is dit voor de hele samenleving van het grootste belang. Tekin spreekt van ‘één miljoen potentiële vakmensen’. Met een extra steuntje in de rug kunnen zij een grote bijdrage leveren aan de samenleving.
Maatwerk
Volgens Tekin staan de mbo-scholen klaar om die steun te leveren. Het gaat daarbij volgens de mbo-voorman om maatwerk: ‘Voor al deze studenten is maatwerk nodig. Een uitgestoken hand. Méér aandacht en persoonlijke begeleiding. Nazorg als ze op de werkvloer staan. Slimme combinaties van werken en leren.’ Op de vraag of het mbo in staat is deze mensen op te leiden, antwoordt Tekin volmondig ‘ja’. Maar hij voegt daar onmiddellijk aan toe dat het mbo dan ook de vereiste middelen moet krijgen. Dat geld is in het bijzonder nodig voor het entreeonderwijs en voor de opleidingen op niveau 2. Volgens een onderzoek van PWC is een investering van 210 miljoen euro per jaar nodig om de mbo-scholen dit onderwijs volwaardig te laten verzorgen. ‘Maak deze investering waar’, zo luidt de oproep van Tekin aan het kabinet.
Miljarden
Hans Borstlap, voorzitter van de Commissie ‘Regulering van werk’, sloot zich in een reactie aan bij het betoog van Tekin. Volgens Borstlap is er inderdaad meer geld nodig voor gerichte scholing en begeleiding. Het kabinet heeft miljarden gereserveerd voor het klimaat en de woningbouw, maar er moeten wel vakmensen zijn om het werk te doen: ‘Wat heb je aan geld als er geen mensen zijn om het werk uit te voeren?’
Leerrechten
Borstlap was in zijn bijdrage kritisch over de ambities van het kabinet rond leven lang ontwikkelen. Terwijl er miljarden zijn gereserveerd voor investeringen in klimaat en woningbouw, is er voor leerrechten slechts 125 miljoen per jaar beschikbaar. Borstlap noemt dit ‘een fundamentele onevenwichtigheid’ in het coalitieakkoord. Tekin sloot zich hierbij aan. Volgens hem zou het een goed idee zijn om een systeem van ‘repressieve leerrechten’ in te voeren. Wie minder initieel onderwijs heeft genoten, heeft meer recht op bijscholing. Ook zou het volgens Tekin een goed idee zijn als er extra leerrechten komen voor mensen die zich scholen voor een tekortsector als techniek of zorg.
Lees hier de Cedris-lezing van Adnan Tekin (of bekijk de volledige opname hieronder)
Lees ook: Oproep aan nieuw kabinet: maak werk van leerrechten