Het Deltion College intensiveert de samenwerking met culturele instellingen in de regio Zwolle. Samen met organisaties als museum de Fundatie en de Zwolse theaters ontwikkelt de school een cultuuraanbod voor studenten.
Met de samenwerking sluit Deltion aan op het landelijk beleid om de deelname van mbo-studenten aan culturele activiteiten te vergroten. Staatssecretaris van Cultuur Gunay Uslu introduceerde vorig jaar de MBO Cultuurkaart. Hiermee kunnen studenten met korting naar voorstellingen. De financiële drempel voor een bezoek aan culturele activiteiten is zo lager.
Samenwerking
Daarnaast moet de Cultuurkaart de samenwerking tussen mbo-scholen en cultuurinstellingen versterken. Deltion wil zoveel mogelijk klassikaal culturele activiteiten ondernemen, bijvoorbeeld in het kader van burgerschapsonderwijs. Sil Loeters, directeur Kunsteducatie Nederland: ‘De projecten die met alle betrokken culturele instellingen en Deltion ontwikkeld worden, dragen bij aan het verlagen van de drempel om een museum, theater of popzaal binnen te lopen.’
Kunst & Cultuur
Deltion heeft zich als één van de eerste mbo-scholen aangesloten bij de pilot van de MBO Cultuurkaart. De uitvoering hiervan is ondergebracht bij het Praktijkloket van Deltion onder de naam ‘Kunst & Cultuur’. De opleidingen kunnen kiezen voor een activiteit met een sociaal emotioneel thema dat aansluit bij de belevingswereld van een student. Of een activiteit die past bij de inhoud van de opleiding, of die gewoon leuk is. ‘Elke vorm van kunst en cultuur verrijkt, biedt inzichten en maakt deel uit van de wereld waarin we leven’, vertelt collegedirecteur Design, Media & ICT Renske Venhuizen.
Creatief
Volgens Dan Rapaport en Karin van Brussel van het Praktijkloket was kunst & cultuur voorheen een ondergeschoven kindje op het mbo. Terwijl cultuuronderwijs de creativiteit van studenten kan vergroten. In de regionale krant De Stentor zeggen zij: ‘Van studenten wordt steeds meer verwacht dat ze creatief zijn, zelf oplossingen bedenken, niet alleen maar uitvoeren. Een vaardigheid die past bij de 21ste eeuw en kan worden gekoppeld aan burgerschap of loopbaanontwikkeling, maar ook aan je persoonlijke ontwikkeling.’