Goldene Wochen

COLUMN | Terwijl mijn collega’s in Twente druk zijn met de voorbereidingen van het schooljaar en de introductie, zit ik op een internationale conferentie over leren en instructie in het mooie Graz, in Oostenrijk. Ik mag daar een deel van mijn onderzoek presenteren; een vragenlijst die de individuele student-docentrelatie bevraagt in het mbo.

In Nederland breken ondertussen de zogenoemde ‘gouden weken’ aan. In deze periode kan je als instructeur en docent veel dingen doen waardoor studenten zich fijn voelen. Een belangrijk onderdeel daarvan is klassenmanagement: vanaf het begin duidelijke structuren neerzetten en voorspelbaarheid creëren. Het is ook de tijd om een band op te bouwen met de studenten. Dit kan op klasniveau én op individueel niveau, waar ik dus onderzoek naar doe.

Op het congres vertelt Liedewij Borremans dat veel docenten (in opleiding) denken dat het bouwen van een relatie een vaardigheid is ‘die je hebt, of niet hebt’. Wat jammer is, want hierdoor zien docenten dit niet als een kans om te leren. Ook wordt dit onderwerp vooral besproken als er problematische relaties zijn. Het opbouwen van goede relaties is geen professionaliseringsonderwerp als ‘alles goed gaat’. Zonde, want het opbouwen van een goede individuele student-docentrelatie is voor iedereen waardevol.

Verschillende onderzoekers uit Nederland en Vlaanderen die op het congres presenteerden, zijn bezig met beschrijven wat werkzame principes zijn voor docenten om de relatie met leerlingen te verbeteren. Er is onder anderen een handreiking van het NRO, de interventie GRIP en Verbondenheid in de praktijk. Deze zijn gericht op het secundair onderwijs, nog niet speciaal op het mbo. Maar als je deze vaardigheid nu wil ontwikkelen, helpen deze handreikingen zeker. In mijn onderzoek hoop ik een volgende stap te kunnen maken in hoe je als mbo-docent deze vaardigheid kunt ontwikkelen. Passend bij jezelf én je student.

Dus, zit je zelf midden in de gouden weken en vind je het moeilijk om een band te creëren met je studenten? Bedenk dan dat je dit kunt leren. Leren zoals de student, leren van elkaar. Soms heb je misschien te maken met een conflict, maar ook dan hoeft een relatie niet altijd slecht te zijn of te blijven. Blijf vooral mogelijkheden tot verbeteringen zien, zodat je zelf ook gouden weken tegemoet gaat.

Meer weten over dit onderwerp? Kijk op: