‘Kwalificatiedossiers vormen rem op vernieuwing onderwijs’

De kwalificatiedossiers in het mbo staan de noodzakelijke vernieuwing van het onderwijs in de weg. ‘Scholen moeten opleiden voor banen in plaats van diploma’s.’

Dat zegt Max Hoefeijzers, lid van de Commissie Macrodoelmatigheid mbo, naar aanleiding van onderzoek van de commissie naar economisch-administratieve opleidingen. Uit dit onderzoek blijkt dat veel jongeren deze opleidingen kiezen, terwijl het arbeidsmarktperspectief niet goed is. Vooral bij jongeren uit kansarme milieus zijn de administratieve opleidingen populair. Ze leiden op tot wat Doekle Terpstra noemt ‘stropdasberoepen’.

Dwingen

Op verzoek van de Tweede Kamer verzorgde de Commissie Macrodoelmatigheid mbo een technische briefing over het onderzoek dat de commissie de afgelopen jaren deed. Volgens commissievoorzitter Fred Paling heeft het weinig zin om jongeren te dwingen een opleiding te kiezen die een betere baankans heeft, bijvoorbeeld in de techniek of de zorg. Beter is het, aldus Paling, om de opleidingen aan te passen. Scholen zouden de mogelijkheid moeten hebben om binnen de opleiding meer aandacht te besteden aan algemene vaardigheden als samenwerken en initiatief nemen.

Stramien

Op de vraag van Kamerlid Zohaïr El Yassini (VVD) waarom scholen de opleidingen niet aanpassen geeft commissielid Max Hoefeijzers, voorheen schoolbaas van het De Vinci College (Dordrecht), aan dat het stramien van de kwalificatiedossiers scholen remt om hun opleidingen te herontwerpen. ‘Het curriculum-gedreven systeem staat de noodzakelijke vernieuwing in de weg.’ Scholen zouden volgens Hoefeijzers de mogelijkheid moeten hebben om binnen de economisch-administratieve opleidingen meer aandacht te besteden aan het werk in tekortsectoren. Ook in de techniek en de zorg vinden namelijk administratieve werkzaamheden plaats.

Banen

Paling is voorts van mening dat scholen zich meer zouden moeten focussen op het opleiden voor banen in plaats het opleiden voor een diploma. ‘Stel de vraag aan jongeren: waar zou jij willen werken? Bereid de jongeren vervolgens voor op een baan in die sector. Er moet daarbij veel aandacht zijn voor generieke vaardigheden, die zijn belangrijker dan vakkennis, die immers snel veroudert.’

Op voorstel van Kamerlid Zohaïr El Yassini organiseert de Tweede Kamer binnenkort een debat over ‘macrodoelmatigheid en het arbeidsmarktperspectief voor jongeren’.

Lees ook: Tekort aan technici: Dijkgraaf denkt na over maatregelen