Twee jaar geleden startten enkele mbo-scholen met proeftuinen waarin zij experimenteerden met een aanpak om de kwaliteit van hun onderwijs te versterken. Inmiddels werken meer dan 30 scholen met de aanpak. De eerste bevindingen werden op 3 oktober gepresenteerd op het jaarcongres van de Stichting Kwaliteitsnetwerk mbo. ‘Dit is een aanpak voor kwaliteitszorg- en borging die past bij het mbo’, aldus MBO Raad-bestuurder Gaby Allard.
Het middelbaar beroepsonderwijs heeft de ambitie om nu en in de toekomst hoogwaardig onderwijs te bieden. Een mooie ambitie, maar ook een stevige uitdaging. De wereld waarin we leven en werken verandert snel. Denk alleen al aan de arbeidsmarkt, waar traditionele banen door technologische ontwikkelingen verdwijnen en nieuwe banen ontstaan. Denk ook aan de grote maatschappelijke vraagstukken rond wonen, zorg, klimaat en energie. En aan de steeds verdergaande digitalisering die een enorme impact heeft op ons denken en doen.
Wendbaar en actueel
Deze dynamiek op de arbeidsmarkt en in de samenleving stelt hoge eisen aan het mbo. De maatschappij verwacht wendbaar en actueel onderwijs van hoge kwaliteit. Inhakend op deze beweging, gaf de MBO Raad het Kwaliteitsnetwerk mbo de opdracht een kwaliteitsaanpak uit te werken en uit te testen in proeftuinen. De aanpak komt er op neer dat onderwijsteams en scholen, gedreven door de vijf belangrijkste waarden voor onderwijskwaliteit (de referentiewaarden), met elkaar en met de omgeving het gesprek aangaan over de kwaliteit van hun opleidingen. Om de referentiewaarden concreet invulling te geven, is er een ordeningsmodel ontwikkeld met diverse instrumenten en werkvormen. Dit leidt tot een zelfevaluatie van het team of de instelling.
Kijk op Kwaliteit
De aanpak is uitgebreid beschreven in de publicatie Kijk op Kwaliteit. Op 3 oktober tijdens de jaarlijkse conferentie van het Kwaliteitsnetwerk mbo, ontving MBO Raad-bestuurder Gaby Allard de publicatie. ‘Studenten en bedrijven hebben hoge verwachtingen van mbo-scholen. Met een arbeidsmarkt en samenleving volop in beweging vraagt dit extra aandacht. Dit is een mooie stap op weg naar toekomstbestendige kwaliteit in het mbo’, aldus Allard.
Stap naar voren
‘Deze aanpak leidt echt tot zelfregie in je eigen school’, vertelt Mare Riemersma, voorzitter van het Kwaliteitsnetwerk mbo. ‘School en onderwijsteams kunnen er zelf mee aan de slag. In hun kwaliteitscyclus kunnen ze stappen zetten om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Dit leidt tot eigenaarschap en wendbaarheid. Ons onderwijs is niet statisch; we willen invulling geven aan ontwikkelingen om ons heen. Deze aanpak zorgt ook voor verbinding: je gaat de dialoog aan met je omgeving en betrekt studenten en het werkveld al aan de voorkant. Dat leidt tot verbetering van onderwijskwaliteit en versterkt de positie van onze scholen in de regio. Het is ook een aanpak die de variëteit en eigenheid van al onze mbo-instellingen versterkt, iets waarop we beslist trots mogen zijn. We hebben nu, als sector, een stap naar voren gezet. We blijven hier staan en gaan niet meer terug!’
De publicatie ‘Kijk op Kwaliteit – Samen werken aan mbo-eigen, toekomstbestendige onderwijskwaliteit’ vind je op de website van het Kwaliteitsnetwerk mbo.
Lees ook: Zestien scholen starten met proeftuinen Referentiewaardenmodel
Foto: Mare Riemersma reikt de publicatie uit aan Gaby Allard