Studenten zetten zich in voor Serious Request

Net als bij voorgaande edities van Serious Request, de jaarlijkse inzamelactie van radiostation 3FM, zetten ook dit jaar mbo-studenten zich in om geld op te halen voor het goede doel.

Serious Request vraagt dit jaar speciale aandacht voor longontsteking. Elk jaar sterven meer dan 900.000 jonge kinderen aan deze aandoening. Toch zijn veel kinderen eenvoudig te redden met de juiste behandeling. Met slechts 4 euro kun je al een leven redden. Een goede reden om ook dit jaar in de week voor kerst enkele 3FM DJ’s in een Glazen Huis te plaatsen.

Zwemmen, bakken en schminken
Het is een ‘call to action’ die veel mbo’ers aanspreekt. Zo proberen zo’n 200 studenten van de Academie voor Welzijn (MBO Utrecht) zo veel mogelijk geld op te halen. De studenten Pedagogisch Medewerker kinderopvang, Onderwijsassistent en Medewerkers maatschappelijke zorg hebben hiervoor diverse acties opgestart. ‘Het gonst van de activiteiten in de lessen’, vertelt Sanne Pieper, docent en leercoach. ‘De een heeft een geldpotje op het werk van zijn vader neergezet, een ander groepje is bezig met het werven van sponsors. Iedereen doet goed zijn best, superleuk! De eerste en tweedejaars zijn tot de Kerstvakantie in de les bezig met het bedenken, opzetten en promoten van hun eigen sponsoracties.’ Er was ondermeer al een sponsorzwem en een ‘FUNdingnight’, waarbij diverse groepjes eerste en tweedejaars verschillende activiteiten aanboden, zoals schminken, verkoop van koekjes en knutselen. De studenten hadden hiervoor zowel hun netwerk als buurtbewoners uitgenodigd.

Superheld
Vier studenten van vakschool SintLucas bedachten een even creatieve als passende actie: zij hebben een kinderboekje gemaakt, ‘Momo & Mauris’, waarin een superheld longontsteking bij kinderen verhelpt. Het viertal – Tom van Zutphen, Kyma Ligtelijn, Suus Koppen en Joël Smits – kreeg net als hun mede-eerstejaars studenten Vormgeven, Media & Technologie de opdracht een actie te bedenken en in precies een week uit te werken tot een bruikbaar product. Uit alle acties mochten hun docenten het beste idee kiezen. Dit is vervolgens uitgevoerd om te verkopen voor het goede doel. ‘We hebben lekker samen gewerkt en veel gelachen’, vertelt Kyma op de website van SintLucas. ‘Als je eenmaal bezig bent, dan wil je ook winnen. Je bent meer gemotiveerd dan voor andere schoolopdrachten, omdat het echt uitgevoerd en verkocht gaat worden.’ Joël vond het fijn dat je bij deze opdracht meer vrijheid had. ‘We konden onze eigen gang gaan. Er waren minder richtlijnen.’ In een webfilm, gemaakt voor de tv-uitzending van Serious Request, vertellen de studenten over het boekje.

Docenten als DJ
Een andere vakschool, het HMC (Hout- en Meubileringscollege), heeft sinds dinsdag een eigen Glazen Huis. Hier (om precies te zijn: in de kantine van de HMC-vestiging in Rotterdam) vind je geen 3FM-DJ’s, maar drie docenten. Zij draaien plaatjes voor het goede doel en zijn tegelijkertijd de gangmakers voor een indrukwekkende reeks workshops die je op deze school tegen betaling kunt volgen. Je kunt onder andere een houten borrelplank maken, een portret schilderen in popart-stijl en wellnessproducten vervaardigen. Voor wie geen knutseltalent heeft: er is ook een kerstmarkt waar je producten kunt kopen die door de studenten gemaakt zijn. Vorig jaar haalde het HMC maar liefst € 12.500 op. Benieuwd of dit overtroffen kan worden! Zie hier een filmpje over het MHC-initiatief.