Naast bestuurders en studenten zijn er ook veel docenten die willen vasthouden aan een mix van fysiek en online onderwijs. ‘Ik begrijp niet waarom we de positieve elementen van afgelopen maanden niet behouden’, aldus een docent.
Dat blijkt uit een enquête van onderwijsvakbond AOb. Aan de rondvraag deden zo’n 2.500 docenten mee, van wie zo’n zestig procent uit het mbo afkomstig is. Veel docenten verwachten de komende tijd nog voor een deel online onderwijs te verzorgen. Niet alleen om de kans op besmettingen te verkleinen, maar ook om inhoudelijke redenen. ‘We hebben geleerd dat blended onderwijs, de helft van de lessen op school en de andere helft thuis, prima kan werken’, zegt een respondent. ‘In het bedrijfsleven werken veel mensen ook al een deel van de week thuis. Laten we onze studenten dat alvast leren.’
Vernieuwing
‘We hebben het afgelopen jaar geïnvesteerd in online onderwijs en blended learning’, zegt een andere invuller. ‘Waarom deze onderwijsvorm nu weer overboord gooien?’ ‘Ik begrijp niet waarom we de positieve elementen van de afgelopen maanden niet behouden’, zegt een derde. ‘Sommige lessen kunnen best online.’ ‘Fysiek onderwijs wordt geïdealiseerd’, vindt een andere docent. ‘Niet álle studenten willen weer volledig naar school, niet ál het onderwijs was slechter online. Ik heb online prachtige dingen zien gebeuren, laten we die vernieuwing vasthouden.’
Werkdruk
Niet alle docenten zijn zo enthousiast over online onderwijs. Zo vrezen veel docenten dat de werkdruk stijgt. ‘Hybride onderwijs kost veel extra tijd en energie, die niet wordt gecompenseerd. De factor voor lesvoorbereiding zou moeten worden aangepast, zodat docenten niet alles in eigen tijd hoeven te doen.’ ‘Hybride onderwijs is geen duurzaam alternatief’, vindt een andere docent. ‘Het maakt docenten overspannen.’ De AOb zelf vindt dat docententeams het laatste woord hebben over de inzet van online onderwijs. De vakbond neemt daarmee een ander standpunt in dan de Tweede Kamer, die onlangs scholen opriep slechts bij hoge uitzondering te werken met afstandsonderwijs. In navolging van eerdere Kamerleden heeft Peter Kwint (SP) ook vragen gesteld over online onderwijs. Kwint wil van minister Van Engelshoven weten wat zij gaat doen tegen scholen die ondanks zijn motie willen doorgaan met online onderwijs.
Ventilatie
Uit de AOb-enquête blijkt verder dat ruim 90 procenten van de docenten is gevaccineerd. Op de universiteiten gaat het zelfs om een percentage van 97 procent, terwijl de vaccinatiegraad onder mbo-docenten met 92% ook hoog is. Veel docenten maken zich zorgen over de ventilatie op scholen. In veel oude schoolgebouwen is ventileren een probleem. Zo’n 80 procent van de ondervraagden geeft aan dat de ventilatie op de werkplek niet op orde is. ‘In veel lokalen zijn er twee kleine ramen die beslist onvoldoende zijn voor de ventilatie’, meldt een docent. In de meeste moderne schoolgebouwen is de ventilatie beter op orde. In het mbo is de laatste jaren gelukkig flink geïnvesteerd in nieuwbouw.
Lees hier meer over de AOb-enquête