Studenten van Aventus in Apeldoorn hebben wereldwijd aandacht getrokken met hun baanbrekende project: het ombouwen van een dieseltractor naar een CO2-neutrale machine. De studenten werden uitgenodigd door een Indiase fabrikant om te vertellen over hun technologie.
‘Tijdens de opleiding kregen we de opdracht om iets te bouwen met waterstof of een elektrische aandrijving. We hadden ervoor kunnen kiezen om een skelter te lassen en die elektrisch te laten rijden of een andere motor in een grasmaaier te zetten’. Aan het woord is Stefan Plomp, vierdejaars student landbouwtechniek. Stefan en zijn medestudenten denken liever een stapje groter dan een grasmaaier of skelter. ‘We besloten de uitdaging aan te gaan en met zes studenten een dieseltrekker om te bouwen tot een elektrische machine, aangedreven door waterstof.’ Stefan legt uit dat voor deze opdracht geen lesboeken zijn. De studenten worden dan ook vrijgelaten in hun aanpak. ‘We hebben verschillende trekkermerken benaderd, maar kregen weinig respons. We hebben toen bij onze school aangeklopt.’ De studenten krijgen budget voor de aanschaf van een Solis-trekker. Voorwaarde is wel dat de trekker niet voor de markt is, maar als lesmateriaal in eigendom van de school blijft.
Innovatieve keuzes
Dan begint het echte bouwproces pas voor de studenten. ‘We moesten snel keuzes maken maar hebben onze speerpunten voor ogen gehouden’. De studenten willen laten zien dat het plan technisch mogelijk is en dat het eindproduct zo representatief is dat het op een beurs kan staan. ‘De simpele variant is de dieselmotor eruit halen en de elektromotor erin zetten’, legt Stefan uit. Maar de studenten kiezen voor een innovatieve variant. ‘Wij hebben de motoren in het wiel gebouwd. Dat is een upgrade in het project.’ Uiteindelijk moet de trekker groene waterstof gebruiken waarbij er enkel water uit de uitlaat komt. ‘Dit zie je al wel in de transportwereld maar in de landbouwwereld is dit uniek.’
Werkbezoek aan India
Veel vakbladen tonen interesse in de techniek die de studenten toepassen, maar het meest bijzondere telefoontje komt uit India. De fabrikant van de Solis-trekker wil weten waar de studenten mee bezig zijn. ‘Dat was even aftasten’, legt Stefan uit. Willen ze ons steunen of hebben ze liever niet dat wij dit doen, vragen de studenten zich af. De Indiërs blijken erg enthousiast over de ambities van de studenten. ‘Ze wilden zelfs een ingenieur tot onze beschikking stellen’. De Indiërs brengen een bezoek aan AventusinApeldoorn en hierna volgt ook een uitnodiging aan de studenten om een bezoek te brengen aan de fabriek in India. Op het hoofdkantoor mogen de studenten hun verhaal doen. ‘En een kanttekening: dit gaat om de grootste minitractorfabrikant ter wereld’, voegt Stefan toe. De fabrikant biedt de studenten ook de kans om wat cultuur te snuiven. Een medewerker van de fabriek nodigt de studenten bij hem thuis uit. ‘Hij woont in een dorpje in de buurt van New Delhi. Het hele dorp liep uit om ons te ontmoeten.’ Niet alleen in de fabriek worden de studenten met open armen ontvangen. Ook in de tempel van het dorp zijn ze van harte welkom. ‘De priester van de tempel nodigde ons uit om thee te drinken. Dat was een hele gave ervaring.’
Nieuwe lichting
‘De jongens uit het jaar boven mij zijn gestart met het ombouwen van de Solis-trekker. Zij hebben de trekker gestript, twee motoren aan beide kanten op de wielen geplaatst en een accu erop gezet zodat ie elektrisch kon rijden’, vertelt Reinald de Lange, derdejaars student landbouwtechniek. De groep studenten die het project zijn gestart, loopt inmiddels stage en het stokje werd overgenomen door Reinald en een groep derdejaarsstudenten. ‘Wij hebben de trekker verfijnd en zijn bezig met de waterstofbrandcellen waarop de trekker moet gaan rijden.’ De studenten van Aventus slaan hiervoor de handen ineen met studenten van de HAN. Samen werken ze toe naar een compleet groen voertuig met zero-emissie uitstoot. ‘We zijn nu keihard aan het werk om de trekker elektrisch te laten rijden op waterstof. We hebben nog een hele weg te gaan, maar dit schooljaar moet het lukken.’
‘Daar zit toekomst in’
Ook na deze fase is de waterstoftrekker niet af. Het is de bedoeling dat de volgende lichting studenten verder bouwt aan de trekker. Stefan heeft hier nog wel ideeën voor. ‘Ze kunnen hem bijvoorbeeld autonoom laten rijden.’ De mogelijkheden van de waterstoftrekker heeft in ieder geval beide studenten geïnspireerd. Reinald heeft nog een studiejaar voor de boeg, maar zijn plannen voor na zijn studie zijn duidelijk: ‘Ik wil verder met waterstof. Daar zit toekomst in.’ Stefan gaat na zijn afstuderen technische bedrijfskunde aan de HAN studeren en zich verder verdiepen in de moderne technieken binnen de landbouw. ‘Als agrarische sector hebben we het niet altijd makkelijk, maar de volgende generatie is druk met het creëren van een eigen toekomst.’
Foto: Aventus