Wat speelt er onder docenten en instructeurs? Waar zou de Beroepsvereniging Opleiders MBO (BVMBO) de komende jaren een speerpunt van moeten maken? Via vijf vragenlijsten en tien Versnellingskamers wil de BVMBO daar een gedegen beeld van krijgen.
Startpunt voor de Versnellingskamers zijn vijf vragenlijsten, die anoniem zijn in te vullen. De lijsten behandelen elk een eigen thema: Vakmanschap, Invloed, Kennis Delen, Regie en Gebruik mijn stem. ‘We meten van elke stelling de tevredenheid en het belang’, legt Anniek van Anraad (BVMBO) uit. ‘De stellingen die een beperkte tevredenheid opleveren, maar wel als belangrijk worden ervaren, gaan mee naar de Versnellingskamers.’
Out of the Box
Op 21 januari vond in Zwolle de eerste Versnellingskamer plaats. De deelnemers zochten die stellingen uit waar ze meer over wilden. Daarbij werd hen gevraagd om een idee dat morgen al uitvoerbaar is, een idee met positieve effecten op de lange termijn én een ‘out of the box’-idee. De best gewaardeerde voorstellen werden uitgebreid besproken. Afgesloten met de positieve conclusie dat een gezamenlijke stem verder zal reiken dan een individueel geluid.
Rode draden
In Zwolle helpt Steven Wagemaker van Spilter, de ontwikkelaar van de versnellingskamersoftware, Van Anraad bij het zich eigen maken van de software. Het is voor haar een spoedcursus, tijdens de resterende negen bijeenkomsten staat ze er alleen voor: ‘Maar het ging gelukkig goed’. Na de tien Versnellingskamers worden alle verzamelde voorstellen bij elkaar gebracht. Met een beetje rekenen kom je dan op achthonderd ideeën. ‘Dat lijkt veel, toch zul je de rode draden er makkelijk in ontdekken’, verzekert Wagemaker.
Super Versnellingskamer
De vaak terugkerende voorstellen vormen tot slot de input voor de Super Versnellingskamer. Hierin onderwerpen de bestuursleden en de ambassadeurs van de BVMBO, bijgestaan door experts, deze ideeën aan een laatste kritische toets. Is het (financieel) haalbaar, is het te organiseren? Op deze manier wil de BVMBO een meerjarenagenda opstellen, waarmee docenten en instructeurs zelf vorm kunnen geven aan innovatief middelbaar beroepsonderwijs.
Na de tweede Versnellingskamer (Almelo, 23 januari) volgen de komende weken nog Eindhoven, Nijmegen, Breda, Doetinchem, Rotterdam, Groningen, Hoogeveen en Hoofddorp (27 februari). Aanmelden kan hier.