Zij-instromers hebben betere begeleiding nodig

Veel mbo-scholen hebben geen heldere criteria bij het beoordelen van de geschiktheid van vakmensen die docent willen worden. Hierdoor schiet ook de begeleiding van zij-instromers tekort. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs.

In het mbo zijn van oudsher veel vakdocenten actief die afkomstig zijn uit het werkveld. Zij zijn niet opgeleid als docenten, maar hebben wel veel praktijkervaring. Daarom zijn deze zij-instromers van cruciaal belang voor het mbo-onderwijs. Zij-instromers krijgen meestal een tweejarige opleiding. Hierbij combineren zij hun werk als docent met een pedagogisch-didactisch traject. Dit traject wordt doorgaans verzorgd door een hbo-instelling. Uiteindelijk is het aan de school (‘het bevoegd gezag’) om te bepalen of een docent geschikt en bekwaam is om als mbo-docent werkzaam te zijn.

Beter beoordelen

Om zicht te krijgen op de kwaliteit van de zij-instroom bezocht de inspectie de afgelopen tijd zes mbo-scholen. De inspectie concludeert dat veel niet op orde is. Zo moeten scholen goed in beeld brengen wat een zij-instromer nodig heeft om als docent aan de slag te kunnen. De zes onderzochte scholen doen dit volgens het onderzoek niet goed genoeg.

Samenwerken

Volgens de inspectie is het belangrijk dat mbo-school en hbo-school goed samenwerken bij de scholing van zij-instromers. Beide instellingen zouden zich gezamenlijk verantwoordelijk moeten voelen voor de inhoud van het scholings- en begeleidingstraject. Dit overleg vindt volgens de inspectie te weinig plaats. Er zijn alleen soms afspraken over een standaardtraject. Bij de scholing van zij-instromers zou het echter om maatwerk moeten gaan. Dit individueel maatwerk ontbreekt nu nog.

Basisvaardigheden

Het stokpaardje van de onderwijsinspectie – de basisvaardigheden – komt ook weer terug in dit onderzoek. Scholen kijken bij het beoordelen van de geschiktheid van zij-instromers onvoldoende naar de beheersing van de taal- en rekenvaardigheden. Volgens de inspectie is het van groot belang dat ook vakdocenten deze basisvaardigheden goed beheersen. Zo kunnen zij studenten beter ondersteunen bij het ontwikkelen van de basisvaardigheden die nodig zijn in hun toekomstige beroep.

Lees hier het volledige onderzoek

Lees ook: Onderzoek: ‘Begeleiding van zij-instromers in mbo kan beter’