Hoe ‘werf’ je een stagiair? Hoe kom je erachter of een student enthousiast en capabel is? Waarom is een introductie zo belangrijk? Enkele van de vragen waarop stage-expert Maarten Brand in Het grote stageboek voor werkgevers antwoord geeft. Het resultaat: een prettig leesbaar, informatief en inspirerend boek dat niet alleen voor werkgevers, maar ook voor stagecoördinatoren handvatten biedt.
Door: Olaf van Tilburg
‘De stage is vaak een eerste kennismaking voor jongeren met de sector waarin zij later gaan werken. Goede stages zijn cruciaal voor de ontwikkeling van jongeren, maar ook voor werkgevers. Het is belangrijk dat jongeren goed bekend zijn met hun rechten en plichten. Vandaag goed opleiden en fijne kneepjes van het vak leren aan mbo-studenten betekent investeren in de werknemers van morgen.’ Bovenstaande woorden zijn afkomstig van Semih Eski, voorzitter van CNV Jongeren. Hij sprak ze een maand geleden bij de presentatie van de Stagewijzer die de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) samen met CNV Jongeren en FNV Jong hebben samengesteld om mbo-studenten een overzicht te geven van alle spelregels (rechten en plichten) die gelden voor, tijdens en na de stage.
Goed om op deze manier de stagiairs handvatten te geven om hun zo belangrijkste stage succesvol te maken. Maar what about de werkgever? Wat kan deze doen om van zijn bedrijf niet alleen een leerbedrijf, maar ook een goed leerbedrijf te maken? Een bedrijf nota bene dat zich door de hoge kwaliteit van de stagebegeleiding kan onderscheiden op een krappe arbeidsmarkt – toch een eerste levensbehoefte in deze tijd van grote tekorten? Is er ook voor deze werkgever een praktisch handboek beschikbaar?
Overzichtelijk handboek gezocht
Op zoek naar het antwoord op deze vraag maakte Maarten Brand, stage-expert en oprichter/projectleider van Stagebureau Connectie, een rondje langs de bekende boekensites. Dit leverde ‘welgeteld nul titels over dit onderwerp op’, zo schrijft hij in de inleiding van Het grote stageboek voor werkgevers. ‘Natuurlijk is er op allerlei plekken van alles te vinden over stagebegeleiding. Het blijft voor bedrijven alleen een onoverzichtelijke, diffuse en gefragmenteerde berg informatie, verspreid over honderden pdf’s, verscholen achter minstens evenveel URL’s. Een overzichtelijk handboek dat bedrijven helpt bij het succesvol werven en begeleiden van stagiairs ontbreekt. Vreemd, dacht ik. Het idee voor het eerste stageboek voor bedrijven was geboren.’
Stagecyclus
Inmiddels heeft het bewuste handboek – dat zich specifiek richt op mbo- en hbo-stages – het publicitaire levenslicht gezien. Brand sprak tientallen stagiairs, ondernemers en medewerkers van organisaties en onderwijsinstellingen en bundelde deze input samen met zijn eigen kennis en ervaringen in een naslagboek dat alle stappen in de stagecyclus behandelt. Vanaf het prille begin – waarom wil je eigenlijk een stagiair, hoe stel je een stageplan op, hoe regel je de praktische zaken rondom stages – tot het eind van de cyclus: het vertrek van de stagiair, oftewel off-boarding. Daartussenin geeft Brand tips en heldere inzichten als het gaat om werving & selectie, de introductie, de begeleiding van de stagiair en de beoordeling en evaluatie. Hij benadert het onderwerp praktisch, maar belicht ook de psychologische kant van het proces. Daarbij denkt en schrijft hij niet alleen vanuit de leerbedrijven, maar blijkt hij ook goed aan te voelen wat voor de huidige generatie studenten belangrijk is. Wat verwachten deze millennials nou van hun stage, het werk, hun leven?
Ninja recruiting
Het boek biedt veel theoretische (maar beslist niet stoffige) achtergrondinformatie die wordt afgewisseld met handige lijstjes (10 vragen die je tijdens een sollicitatiegesprek kunt stellen; 13 tips om stagiairs direct te motiveren), schema’s (het BPV-protocol) en instrumenten (waaronder het zogeheten ‘stagecanvas)’, checklists (zoals ‘Introductie stagiair’ en ‘Beoordelingsgesprek stagiair), citaten uit de dagelijkse praktijk en vaak verrassende inzichten. Dat laatste gebeurt met name als Brand ingaat op hoe je de millennials boeit en bindt. Zo geeft hij een mooi voorbeeld van ‘ninja recruiting’: muziekstreamingdienst Spotify wilde graag een whizzkid binnenhalen en stuurde hem geen mail of LinkedIn-bericht, maar een speciale Spotify-playlist (‘Join the Band’). De aanpak van de recruiter werkte. Waardoor hij niet alleen die ene whizzkid wist te enthousiasmeren, maar meerdere high potentials binnen hengelde.
Een ‘ninja’-aanpak als hierboven is wellicht wat ver gezocht voor de meeste bedrijven op zoek naar een mbo- of hbo-stagiair. Maar toch: een dergelijk voorbeeld stimuleert je wel om niet altijd voor de gebaande paden te kiezen en nog even verder te brainstormen. Een inspirerend materiaal derhalve, hapklaar geserveerd in afgebakende hoofdstukken (steevast eindigend met een korte samenvatting), prettig geschreven bovendien. Een aanrader.