Robot wint innovatiebattle beroepsonderwijs

Een zespotige robot, geïnspireerd op een mier en bedacht door de Hogeschool Rotterdam, heeft de innovatiebattle beroepsonderwijs gewonnen. Enkele deelnemende mbo-scholen visten net achter het net.

De innovatiebattle is een initiatief van het Platform Beroepsonderwijs. Het platform heeft de afgelopen jaren zo’n 180 innovatieprojecten in het beroepsonderwijs begeleid. Docenten blijken veel vernieuwende ideeën voor het onderwijs te hebben, alleen ontbreekt vaak de tijd om deze ook uit te voeren. Om die reden heeft HPBO de innovatiebattle georganiseerd. Uit een totaal van zo’n vijftig ideeën zijn er zes geselecteerd. Deze ideeën zijn vorige week in een pressure cooker sessie gepresenteerd aan een jury, onder leiding van PvdA-kamerlid Tanja Jadnanansing. De zes teams waren afkomstig van de Hogeschool Rotterdam, het Alfa College, Zuyd Hogeschool, ROC Gilde, ROC De Leygraaf en het Deltion College.

Mierenrobot
Het idee van de Hogeschool Rotterdam kwam als winnaar uit de bus en kaapte de hoofdprijs van 10.000 euro weg. Het team is ervan overtuigd dat de toekomst aan de robot is. Alle reden om de jongeren hierop voor te bereiden en dat kan niet vroeg genoeg beginnen. Het liefst in het basisonderwijs, waar leerlingen van groep zeven en acht in plaats van Meccano en Lego spelenderwijs vertrouwd raken met het knutselen aan robots. In het vervolgonderwijs neemt dat knutselen serieuzere vormen aan en wordt er echt gebouwd aan robots. Op die manier worden er steeds meer robots gebouwd, die later samen op de Maan een ruimtestation gaan bouwen, zoals mieren een mierenhoop realiseren. Via dat ruimtestation wordt het gemakkelijker om naar Mars te gaan. Naast dit futuristische idee willen docenten en studenten van de Hogeschool Rotterdam via uitdagende praktijkopdrachten jongeren vertrouwd maken met robots en liefde voor techniek bijbrengen. Vanuit de hogeschool moet dit gebeuren door een keten van onderwijsinstellingen hierbij te gaan betrekken.

Onder de indruk
Tanja Jadnanansing was onder de indruk van de originele manier waarop het projectteam de samenwerking tussen wo, hbo en mbo wil vormgeven en was geraakt door het enthousiasme van de studenten. De jury complimenteerde de zes teams, maar gaf hen het advies om niet te veel bij het middel te blijven stilstaan. Bij de verdere ontwikkeling van de vernieuwingsplannen moeten de onderwijskundige doelen meer aandacht krijgen.

De studenten en docenten van de hogeschool zijn in hun nopjes met de prijs: ‘Het is heel bijzonder om met een team van docenten en studenten twee dagen aan een project te werken onder begeleiding van experts. We zijn bijzonder blij met deze stimulans en gaan snel aan de slag om onze “challenge” verder uit te werken’.

Alfa-college
Het team van het Alfa-college werd in het zonnetje gezet voor het ontwikkelen van een digitale applicatie voor de zogeheten burgerschapscarrousel. Volgens de jury doet het College van Bestuur er verstandig aan het benodigde geld hiervoor vrij te maken. Als dat niet lukt, zo bood de jury aan, komen wij graag naar Groningen om hiervoor een sterk pleidooi te houden.