Van 21 t/m 28 november vindt de Week van de Mediawijsheid plaats. Ook in het mbo ontwikkelen veel scholen initiatieven om goed met sociale media om te gaan.
Mediawijzer.net organiseert dit jaar voor de vijfde keer de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar staan ‘de rechten van het kind’ centraal. De sociale media creëren oneindig veel mogelijkheden tot communicatie, maar dat heeft ook zijn schaduwzijden. Met name kinderen en jongeren vormen een kwetsbare doelgroep. Zij staan er niet altijd bij stil welke gevolgen een uiting op Twitter of Facebook kan hebben.
Rechten en plichten
In de Week van de Mediawijsheid gaat Mediawijzer.net na wat de rechten, plichten en mogelijkheden van kinderen zijn op mediagebied. Hoe zit het bijvoorbeeld met online pesten? Hebben kinderen het recht om na hun 18e online ‘vergeten’ te worden? Mogen ouders hun kinderen zomaar online volgen? Wat is, kortom, mediawijsheid als het gaat om de rechten van het kind?
Do’s en don’ts
Ook mbo-scholen hebben veel aandacht voor mediawijsheid. Zij willen dat sociale media op verantwoorde wijze worden gebruikt. Alles wat een docent of student online zet, kan tenslotte een positieve, maar ook een negatieve uitwerking hebben op de school. Daarom ontwikkelen steeds meer scholen initiatieven die het gebruik van sociale media in goede banen moeten leiden. Het Alfa-college bijvoorbeeld heeft een protocol opgesteld. Hierin staan onder meer do’s en don’ts voor docenten en studenten als ze communiceren via social media. Bijvoorbeeld: ‘Maak duidelijk dat het om je eigen mening en opvattingen gaat. Schrijf in de ik-vorm.’ Of: ‘Breng het logo van het Alfa-college niet in verband met ongepaste inhoud.’
Social Media Rijbewijs
Ander opvallend initiatief is dat van het ROC van Twente. Deze instelling heeft een Social Media Rijbewijs geïntroduceerd. Docenten volgen een teach-the-teacherprogramma. Daarna kunnen ze zelf lessen mediawijsheid verzorgen aan studenten. Zij leren studenten niet alleen de werking van sociale media te begrijpen, maar leren hen bijvoorbeeld ook zichzelf te beschermen op internet.
Foto: Claudia Otten