‘We moeten erkennen dat wij als politiek iets moeten vinden van “het hoe” van het onderwijs. Als de kwaliteit van het onderwijs niet verbetert, hebben investeringen geen zin.’ Aldus René Peters (CDA) in een debat over leraren.
In het jaarlijkse debat over leraren, daags na de Dag van de Leraar (5 oktober), gaat uiteraard veel aandacht uit naar het lerarentekort. Forse investeringen zijn nodig om dit probleem aan te pakken, daar zijn alle sprekers het over eens. Een mooie klus voor de partijen die aan een nieuwe coalitie werken.
Het hoe
René Peters, woordvoerder onderwijs van het CDA, stelt nog een ander punt aan de orde. Volgens Peters heerst er sinds de publicatie van het rapport van de commissie-Dijsselbloem ‘Tijd voor onderwijs’ (2008) in Den Haag een verbod om over onderwijsmethoden te spreken. De algemene opvatting is sindsdien dat de politiek gaat over het ‘wat’ (wat moeten scholen leren?) en niet over het ‘hoe’ (welke pedagogisch-didactische methoden passen docenten toe?).
Bewezen methoden
Volgens Peters is het schema van Dijsselbloem achterhaald: ‘We interpreteren Dijsselbloem zo dat we als politiek niets meer willen zeggen over het hoe van het onderwijs. Terwijl in “het hoe” juist de verbetering zit. Als de kwaliteit van het onderwijs niet verbetert en er geen lerende cultuur ontstaat, baten investeringen niet. Scholen moeten werken met bewezen goede methoden.’
Regie
Peters krijgt bijval van Harm Beertema (PVV). De voormalige mbo-docent stelt dat het ‘evangelie’ van ‘de heilige Dijsselbloem’ achterhaald is: ‘We moeten als politiek regie nemen. De politiek moet meer zeggenschap krijgen en exotische onderwijsconcepten afwijzen.’ Peters geeft Beertema gelijk: ‘We kunnen niet accepteren dat er links en rechts geknoeid wordt. Als wij er niets van zeggen, wordt het niet beter.’ ‘Het dogma wankelt’, constateert Beertema tevreden.
Online onderwijs
Dat de Haagse politiek minder schroom heeft om over ‘het hoe’ van het onderwijs uitspraken te doen, bleek onlangs bij de discussie over online onderwijs. In een motie, ingediend door Peter Kwint (SP), sprak de Tweede Kamer uit dat scholen slechts bij hoge uitzondering online onderwijs mogen verzorgen.
Lees ook: Tweede Kamer wil rem op online onderwijs