Zeven tips om meer uit vakwedstrijden te halen

Bij Yuverta zijn de Skills-vakwedstrijden stevig ingebed in het curriculum. Meer hierover kun je lezen in deel 1 van dit tweeluik, waarvoor MBO-today Skills-coördinator Oda van Deursen interviewde. Onze journalist wist Oda ook nog enkele tips te ontlokken over de manier waarop een school meer kan halen uit vakwedstrijden.

Tip 1: Zorg voor draagvlak

Oda: ‘Ik weet het, het is een open deur. Toch staat deze tip met stip op 1: neem je directie en je collega’s mee naar Skills The Finals en laat ze proeven van dit grootse feest. Iedereen die daar langs al die wedstrijden loopt wordt beslist enthousiast. Verder kun je ook het draagvlak vergroten door ambassadeurs in te zetten. Collega’s die al betrokken zijn bij Skills en daar gepassioneerd over kunnen vertellen bijvoorbeeld. Of oud-winnaars. Wat ook helpt om met name de directie te overtuigen: organiseer zelf een van de finalewedstrijden. De organisatie van Skills The Finals ligt weliswaar in handen van Worldskills Netherlands in samenwerking met één of meerdere mbo-instellingen [dit jaar zelfs vijf, red], maar sommige wedstrijden vinden plaats op locaties van andere mbo-instellingen. Zo organiseren wij al enkele jaren de wedstrijd Dierverzorging. Dat is altijd een perfect PR-event, waarmee je Skills echt op de kaart zet.’

Tip 2: Stel een Skills-projectteam samen om je docenten werk uit handen te nemen

‘Het kostte mij in mijn eerste jaar als Skills-coördinator aardig wat tijd om onze docenten te ontzorgen – “Ik organiseer de wedstrijd wel voor je, hoor. Zorg jij voor het vakinhoudelijke, dan doe ik de rest…” Geloof me: dat is niet wat je wilt. Bij kleine organisaties lukt dit nog wel. Maar bij Yuverta en al die andere grote ROC’s is dat in je eentje niet te doen. Stel dus een Skills-projectteam samen dat docenten helpt de wedstrijden te organiseren. Door zo samen te werken, is het voor de docenten niet al te veel werk, terwijl de opbrengst enorm groot is. Ze kunnen dit gewoon in hun lessen doen. Het is feitelijk prachtig (en gratis!!!) lesmateriaal.’

Tip 3: Ga gesprekken aan met je collega’s

‘Ook dit is een open deur, maar het is beslist essentieel. Je hebt ongetwijfeld collega’s bij wie “Skills” op het lijf geschreven is. Die zijn wellicht zelf ook competitief en krijgen veel energie van de wedstrijden. Maar er zijn ook collega’s die de wedstrijden zeker wel leuk vinden, maar er – met een blik op de toch al volle agenda – geen tijd in willen steken. Je kunt die uren immers maar één keer uitgeven. Zij doen dat dan liever aan de massa dan aan de enkeling. Ikzelf ben van mening dat je met de vakwedstrijden niet alleen die enkeling, maar ook de massa meeneemt. Hoe verder een medestudent komt in de wedstrijden, hoe enthousiaster zijn studiegenoten!’

Tip 4: Geef je docenten de tijd (in uren) en geld (lesmateriaal) om de wedstrijden te organiseren

‘Ook deze tip heeft met werkdruk te maken: zorg ervoor dat je docenten uren krijgen om de wedstrijden te organiseren. Als de wedstrijden onderdeel van het curriculum worden, is ook dit gewoon onderwijstijd en dus niet iets wat je nog naast je roosteruren moet doen. Bij ons gaan we nog een stap verder en krijgen de docenten voor de wedstrijden ook nog geld uit het budget voor lesmateriaal. Hiermee kunnen ze dan iets speciaals doen. Op deze manier maak je het aantrekkelijker voor je docenten om wedstrijden te organiseren.’

Tip 5: Betrek het bedrijfsleven en oud-kandidaten bij de training van je deelnemers

‘Een docent hoeft echt niet in zijn eentje de training van een deelnemer op zich te nemen. Bedrijven vinden het harstikke tof als hun stagiaire of medewerker met de landelijke kampioenschappen meedoet. Hetzelfde geldt voor oud-kandidaten. Betrek hen dus bij de training van je kandidaten. Laat hen bijvoorbeeld een team vormen met je docent.’

Tip 6: Besef dat de PR-waarde van deelname aan de wedstrijden onbetaalbaar is

‘Je kunt Skills heel moeilijk in uren vangen. Want je weet nooit hoever jouw kandidaat komt. Strandt hij of zij in de kwalificatie? Dan is het nog wel te overzien. Maar wat als de nationale finale bereikt wordt. Of, bij winst, als de student daarna ook nog naar EuroSkills of Worldskills gaat? Dan gaan daar echt veel uren inzetten. Maar let wel: de PR-waarde hiervan is onbetaalbaar. Het is misschien wel de beste reclame voor het mbo in het algemeen en jouw school in het bijzonder. Hoe verder een deelnemer komt, hoe meer media-aandacht je voor je school genereert. En dat merk je zowel aan de instroom – meer studenten die voor jouw school kiezen – als aan de uitstroom: werkgevers willen dan maar wat graag studenten van jouw school. Je moet het ook echt uitventen als school. Zorg er dus ook voor – extra tip! – dat je de communicatie-afdeling bij de vakwedstrijden betrekt en zet je deelnemende studenten volop in het zonnetje. Dan gaan de vakwedstrijden binnen en buiten je school enorm leven.’

Tip 7: Plan de wedstrijden goed in

‘Je hebt bij elke opleiding periodes waarin het minder druk is of juist extra druk, omdat studenten dan bijvoorbeeld hun stages lopen. Houd daar bij de planning van de voorronden rekening mee. Je hoeft die voorronde niet in september of oktober te houden als er dan al van alles gepland is.’

Lees ook: Vakwedstrijden: het Max Verstappen-effect in de klas