De opkomst van sociale media stelt nieuwe eisen aan docenten. Dat is de boodschap die Kristian Esser en Jelle Koolstra uitdragen tijdens hun lezing op MBO City.
Met sociale media kun je problemen snel en innovatief oplossen, zo stelt Kristian Esser. ‘Leerlingen halen hun kennis dankzij sociale media overal en wanneer ze maar willen op. Docenten die denken dat ze dit proces kunnen controleren, komen bedrogen uit. Sociale media staat gelijk aan chaos. Dus je kunt er maar het beste in meegaan.’
Overzicht
Daarom moeten docenten zich volgens Esser minder als docent opstellen en meer als dirigent. ‘Je moet het overzicht hebben: wie is waarmee bezig? Wie haalt waar zijn kennis vandaag? En welke richting moet iedereen uiteindelijk op? Je moet er dus middenin gaan staan.’ Dat betekent volgens Esser ook dat docenten zelf sociale media moeten gaan gebruiken. ‘Als dirigent kun je niet ergens middenin gaan staan zonder er actief aan deel te nemen. Docenten ontkomen er dus niet aan om te gaan Twitteren. Ze moeten gaan Facebooken. En ze moeten een LinkedIn-account hebben.’
Fouten maken
Bij het omgaan met sociale media draait het om verbinding. ‘Verbinding met je leerlingen, met je collega’s, maar zeker ook met de buitenwereld.’ Belangrijk is volgens Esser ook dat docenten niet bang moeten zijn om fouten te maken bij het gebruik van sociale media. ‘Je moet je niet laten weerhouden door protocollen, wetten en regels. Dat kan niet als je mee wil gaan met de digitalisering. Social is geen vaardigheid, maar een attitude.’