Dimitri van Dillen, kandidaat docent van het jaar, wil meer inzetten op educatieve technologie. ‘Blended learning is niet meer weg te denken.’
Dimitri van Dillen is sinds 2009 docent bij ROC van Twente. Na een ernstige ziekte maakte hij een carrièreswitch: ‘Na mijn ziekte besloot alleen nog dingen te doen die ik leuk vind. Eén daarvan was het halen van mijn lesbevoegdheid. Om zo studenten te helpen klaar te zijn voor de toekomst.’
Verschil
Dimitri wil voor zijn studenten het verschil maken. ‘Ik houd ze voor dat ze maar één leven hebben met veel mooie kansen. Het leven is al zo kort, zorg ervoor dat het de moeite waard is. Dit doe ik tijdens mijn lessen Loopbaan & Burgerschap, maar ook door de gesprekken die ik met ze voer. Centraal staat daarbij dat studenten reflecteren op hun gevoel en de keuze vandaaruit kunnen beredeneren.’
Technologie
Dimitri is naast docent ook ambassadeur Educatieve Technologie. Hij is een groot voorstander van de inzet van online lessen. ‘Ik wil het onderwijs zo aantrekkelijk mogelijk maken voor mijn studenten, onder andere door de inzet van educatieve technologie. Zo maak ik tijdens de les gebruik van virtual reality. Ik denk dat mijn lessen daardoor goed aansluiten bij de belevingswereld van studenten.’
Blended
Het ouderwetse lesgeven in de klas is niet meer van deze tijd, zegt Dimitri. ‘Zeker na de lessen die we geleerd hebben tijdens corona, is blended learning niet meer weg te denken. Blended onderwijs gaat de norm worden.’ Volgens Dimitri is er onder docenten veel steun voor een model waarbij tachtig procent van de lessen fysiek plaatsvindt en twintig procent online. ‘We moeten hieraan vorm en inhoud geven, dat zijn we verplicht aan onze studenten. Zij zijn de generatie voor wie deels thuiswerken de norm gaat zijn. Wij hebben ze op die toekomst voor te bereiden.’
Nominatie
Naast Dimitri zijn er nog twee mbo-docenten kandidaat leraar van het jaar. Het gaat om Gaston Planqué (ROC Midden Nederland) en Thomas Kraaikamp (Airport College). Op woensdag 5 oktober wordt de winnaar bekend gemaakt.