COLUMN | Je zult maar (zoals ik) in 2010 op het mbo begonnen zijn als rekendocent. Het jaar dat het vak rekenen (opnieuw) werd toegevoegd aan het curriculum. Docenten kregen een nieuw vak toegewezen, het rekenonderwijs op het mbo werd nieuw leven in geblazen met als reden: afgenomen rekenvaardigheid bij de huidige studenten.
Het idee klonk goed, het mbo kreeg als taak het kennisniveau van studenten (toen nog leerlingen genoemd) te onderhouden, het niveau zou bij binnenkomst al in orde moeten zijn doordat het vak ook binnen het vo werd ingevoerd. De praktijk bleek iets weerbarstiger. Door gelijktijdige invoering binnen het vo en het mbo bleek er van het onderhouden van het (kennis)niveau geen sprake: het was vooral bijspijkeren.
Na veel gepraat en gepolder was het typisch Nederlandse eindresultaat dat de verplichte rekentoets wel onderdeel van het examenprogramma werd, maar dat de uitslag van de toets geen invloed had op slagen of zakken. Het gevolg: verdere devaluering van het vak rekenen “omdat het toch niet meetelde”. De motivatie van docenten, maar zeker ook die van studenten, nam sterk af. Het logische gevolg dat de resultaten en het niveau elk jaar verder afnamen. Een klassieke vicieuze cirkel.
Na wederom het nodige gepraat en gepolder pakte het mbo zelf de handschoen op. Het belang van goed rekenonderwijs werd onderstreept. En met de oprichting van de Coöperatie Examens MBO kwam er een concrete doorvertaling van de herziene rekeneisen voor het mbo. Het resultaat is dat vanaf het cohort 2022 een rekenexamen is ontwikkeld voor niveau 2, 3 en 4.
U zult zich afvragen wat is er na al dit overleg veranderd? Het gaat bij het nieuwe examen vooral om “betekenisvol rekenen”. Een wens van de docenten was bijvoorbeeld dat er ook voor tussenstappen punten gegeven kunnen worden. Daarnaast is het nieuwe examen een inclusief examen, met voor iedereen de dezelfde (hulp)middelen zoals rekenkaarten en een rekenmachine.
Ik ga het meemaken wat de nieuwe rekeneisen met het rekenniveau van mijn studenten gaan doen. Er is hard gewerkt, door alle betrokken om er een passend examen van te maken. Hopelijk draagt dit examen (wel) bij aan het doel van 2010: het verbeteren van de rekenvaardigheid van onze studenten.
Dirk Megens | Meneer Megens
Leraar van het jaar mbo 2019 & 2020
Lees meer over de rekeneisen: Dossier | Rekentoets