Om meer jongeren te interesseren voor een techniekopleiding start MBO College Westpoort een gewaagde campagne. ‘Als je bij ons een technische opleiding volgt, krijg je alle tools om veel geld te verdienen.’
Nederland kampt met een groeiend tekort aan praktisch opgeleide technici. Ondanks tal van stimuleringsprogramma’s lukt het niet voldoende jongeren te interesseren voor een technische opleiding. Het MBO College Westpoort, onderdeel van het ROC van Amsterdam, gooit het daarom over een andere boeg. Met de campagne ‘Er zit geld in techlife’ hoopt de school weer volle klassen te krijgen.
Primaire prikkel
MBO College Westpoort speelt met de campagne in op een primaire prikkel van jongeren: veel geld verdienen. Directeur Ivo van Oosterhout: ‘Jongeren willen echt wel een bijdrage leveren aan een betere wereld, maar zijn vooral uit op bestaanszekerheid. Daarom vertellen we de waarheid recht voor z’n raap: als je bij ons een technische opleiding volgt, dan geven wij je alle tools in handen om veel geld te verdienen.’
iPhone
Om de campagne te ondersteunen is een aparte website ontwikkeld. Op kiesmbotechniek.nl kunnen jongeren lezen dat een loodgieter al snel meer verdient dan een advocaat. Bovendien kun je al tijdens je techniekopleiding direct geld gaan verdienen. Wie meedoet aan een korte quiz op de website kan een iPhone15 winnen. Kortom: alles wordt uit de kast gehaald om jongeren een gouden toekomst voor te houden.
Tiktok
De campagne maakt vooral gebruik van media als Tiktok en Snapchat. Naast andere mbo-scholen, zoals het Mediacollege Amsterdam en het HMC, is ook de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland betrokken bij de campagne.
Bekijk hier alles over de campagne ‘Geld voor het oprapen’
Lees ook: Meer aanmeldingen voor opleidingen techniek en bouw