COLUMN | Het Nederlands Kwalificatieraamwerk (NLQF) biedt praktisch geschoolden een kans om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Het NLQF is een raamwerk dat kwalificaties rangschikt op basis van niveau. Hierdoor is het eenvoudig om de waarde van diploma’s en certificaten te vergelijken. In het bijzonder voor praktisch geschoolden heeft dat een meerwaarde.
Om de rol van het NLQF in de opleidings- en arbeidsmarkt te bepalen, is het eerst nodig te weten wat op dit gebied de uitdagingen zijn. De afgelopen jaren zijn daar veel studies over uitgevoerd. Opvallend zijn met name het SCP-rapport ‘Grenzen aan een leven lang Leren’ en het Panteia-rapport ‘Belemmeringen Leven Lang Ontwikkelen’. Beide rapporten tonen aan dat er sprake is van ongelijke deelname aan onderwijs in Nederland. Mensen die het meest gebaat zijn bij een leven lang ontwikkelen, worden soms belemmerd door negatieve schoolervaringen of gebrek aan een passend aanbod. Recent is een aantal uitdagingen geformuleerd in de onderwijsagenda LLO, zoals het vergroten van de onderwijsparticipatie voor deelnemers met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt, versterken van leren op het werk en meer flexibele scholingsmogelijkheden.
Het NLQF waardeert het niveau van non-formele kwalificaties en bevordert zo het leren door mensen in een kwetsbare positie. Een voorbeeld is te vinden bij het Kenniscentrum Handel. Deze organisatie heeft meerdere kwalificaties laten inschalen in het NLQF op niveau 1 in logistiek, facilitair, groen en detailhandel. Onderwijskundige Els Kranen geeft aan waarom: ‘Wij werken vooral voor mensen waarbij het mbo soms net een brug te ver is qua theorie, zij komen in de praktijk veel beter tot hun recht. Wij willen ons hard maken voor deze medewerkers door het traject dat we aanbieden extra waarde mee te geven in de vorm van een waardevol diploma en niveau-erkenning van de behaalde kwalificatie. Dat is voor deze groep enorm van belang.’
Ook de schoonmaakbranche ziet in het NLQF een belangrijke oplossing. De branche vindt duurzame inzetbaarheid erg belangrijk. Hierover zijn afspraken gemaakt in de cao. Via de NLQF ingeschaalde (branche)opleidingen wordt een bijdrage geleverd aan verdere deelname aan LLO. Voor veel werknemers is dit ‘RAS’ het eerste diploma dat ze halen, en daarmee voor hen een enorme opsteker om, binnen én buiten hun branche, zichtbaar te maken op welk niveau ze zich bevinden. Een RAS-diploma gekoppeld aan een NLQF-niveau smaakt dan naar meer en kan mensen stimuleren zich verder te ontwikkelen.
Het NLQF biedt zo de mogelijkheid om kleinere onderwijseenheden via het formuleren van leeruitkomsten in te schalen en een niveauaanduiding te geven. Bijvoorbeeld via microcredentials. Daar ga ik in een volgende column dieper op in.
Het NLQF verheldert de maatschappelijke waarde en het niveau van non-formele kwalificaties. Het geeft zo houvast, erkenning en richting in de ontwikkeling van mensen. Dat is voor mensen in een kwetsbare positie van groot belang. En voor praktisch geschoolden vergroot het NLQF de mogelijkheden om zich stapsgewijs verder te ontwikkelen in kwalificaties die er voor hun loopbaan toe doen. Het helpt daarbij bedrijven om de waarde en het niveau van opleidingen en trainingstrajecten te beoordelen en aan te bieden aan hun werknemers.
Tijs Pijls is programmadirecteur van het NCP NLQF. Dit is de tweede column over het NLQF in een serie van vier.