Versoepeling urennorm: ‘Verplichte les essentieel’

De voorgenomen versoepeling van de urennorm roept steeds meer weerstand op. Bij een peiling van dagblad de Telegraaf vindt drie kwart van de respondenten het geen goed idee om minder klassikale lessen te geven.

Aanleiding voor de peiling is de wet Verbetering aansluiting beroepsonderwijs arbeidsmarkt. Deze wet geeft scholen meer ruimte om het lesprogramma naar eigen inzicht onder te verdelen in (klassikaal) les, praktijkles en zelfstudie. In de huidige situatie moeten mbo-scholen voldoen aan strikte urennormen. Zo moet een lesprogramma per jaar minimaal 600 begeleide onderwijstijd bevatten. Deze gedetailleerde regels zijn ongeveer vijftien jaar geleden ingevoerd, omdat mbo-studenten steeds minder les kregen.

Docenten

De voorgenomen versoepeling van de urennorm valt niet bij iedereen in goede aarde. Docenten zijn er over het algemeen heel blij mee. De strikte urennorm is voor hen een grote ergernis. De plicht om 600 uur klassikaal les te geven maakt het hen onmogelijk een aantrekkelijk lesprogramma samen te stellen. Veel mbo-studenten willen zo veel mogelijk praktijkervaring opdoen. Te veel klassikale lessen werken voor hen demotiverend.

Kwaliteit

Maar vanuit andere hoeken komt er vooral kritiek op de versoepeling van de urennorm. In de Tweede Kamer heeft Nieuw Sociaal Contract al bezwaren geuit. Ook stichting Ouders & Onderwijs maakt zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs bij minder les. Dit alles is voor de Telegraaf aanleiding geweest om de ‘stelling van de dag’ aan het mbo te besteden. Lezers kregen de stelling voorgelegd: ‘Minder klassikale lessen mbo goede zaak’. Maar liefst 76 procent van de respondenten is het hier niet mee eens.

Sturing

Volgens veel respondenten hebben jongeren die een mbo-opleiding volgen nog behoefte aan structuur. ‘Deze leerlingen hebben begeleiding hard nodig’, zegt een respondent. ‘Gewoon verplicht vier dagen theorielessen en een dag per week praktijkonderwijs.’ Een andere reactie: ‘Kinderen hebben sturing nodig, die gaan op die leeftijd echt niet zelf leren’.

Imago

De grote meerderheid van de respondenten vindt het wel belangrijk om het imago van het mbo te verbeteren. De vraag ‘Moet het mbo meer gepromoot worden?’ beantwoordt bijna negentig procent positief. Volgens sommige respondenten ligt hier ook link met de urennorm: ‘Om het imago van het mbo te verbeteren moet het niveau opgekrikt worden. Dus meer lessen en betere toetsing.’

Lees ook: Versoepeling urennorm: NSC vreest voor kwaliteit onderwijs