ROC Mondriaan heeft onlangs een pilot afgerond met videosollicitaties bij stages. Studenten leren tijdens de les hoe zij zichzelf kunnen presenteren in een filmpje. Uit de pilot blijkt dat videosollicitaties helpen om gelijke kansen op een stageplek te bevorderen.
Met de app Hiretime kunnen studenten een digitaal cv en een videosollicitatie maken. Hierdoor krijgen werkgevers een completer beeld van de studenten en spelen vooroordelen een minder grote rol. De app biedt gebruiksvriendelijk lesmateriaal, wat ook de werkdruk bij docenten verlaagt.
Ontroerende video’s
Een docent bij de opleiding Maatschappelijke Zorg van ROC Mondriaan deelt haar enthousiasme over de werkwijze: ‘Tijdens de lessen praktijkvoorbereiding hebben de studenten gebruikgemaakt van Hiretime. In de voorbereiding op hun stage leren de studenten hun vaardigheden, eigenschappen en talenten te benoemen en te presenteren. Als docent ben ik trots op de mooie en soms ook ontroerende video’s die de studenten hebben gemaakt. Er zijn studenten die vertellen over hun thuissituatie, met bijvoorbeeld een dementerende oma of een zusje met Downsyndroom, waardoor ze zich kunnen inleven in de situatie van hun toekomstige cliënten.’
Reacties
Ook stagebedrijven zien de inzet van videosollicitaties als waardevol. Studenten vertellen in hun eigen video waarom ze bij een specifieke organisatie stage willen lopen. Ze kunnen persoonlijke eigenschappen of hobby’s laten zien die relevant zijn voor de toekomstige stageplek. Sollicitatiebrieven worden steeds vaker met behulp van kunstmatige intelligentie gemaakt. Hiretime is een persoonlijk alternatief. Volgens Hiretime is het succes van de pilot te danken aan de nauwe samenwerking tussen digicoaches, docenten, informatiemanagers en directie.
Lees ook: Video-solliciteren: probaat middel voor gelijke kansen?