Jongeren baseren hun keuze voor een mbo-opleiding vooral op wat ze leuk vinden en denken goed te kunnen. Ze kijken weinig naar baankansen of maatschappelijke relevantie.
Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de universiteit Maastricht. Voor dit onderzoek lieten de onderzoekers onder andere meer dan tweeduizend jongeren met een mbo-diploma een vragenlijst invullen. Hieruit blijkt dat jongeren hun studiekeuze vooral bepalen door de eigen competenties (waar ben ik goed in?) en de eigen interesse (wat vind ik leuk?). Ze kijken veel minderen naar de perspectieven op de arbeidsmarkt.
Maatschappelijke waarde
Volgens Didier Fouarge, onderzoeker van het ROA, is het jammer dat jongeren weinig naar baankansen kijken. In De Telegraaf zegt hij: ‘Het is zowel voor jongeren als voor de samenleving van groot belang dat studiekeuzes niet alleen aansluiten bij wat studenten zelf leuk vinden, maar dat ze ook leiden naar beroepen met goede baankansen en maatschappelijke waarde, zoals in de zorg, het onderwijs en de techniek. Als iemand geen baan kan vinden, moet diegene zich bijscholen. Daardoor loop je een achterstand op in werkervaring ten opzichte van andere mensen.’
Voorlichting
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren wel waarde hechten aan perspectieven op de arbeidsmarkt. Het gaat dan bijvoorbeeld om de kans op werk en het startsalaris, maar ook om de maatschappelijke waarde van beroepen. Maar de meeste jongeren hebben geen goed beeld van dit soort vooruitzichten. Het is daarom van groot belang om de voorlichting aan jongeren te verbeteren. Dat kan leiden tot weloverwogen keuzes, die passen bij de ambities van jongeren en de vraag op de arbeidsmarkt.
Open dagen
Adnan Tekin van de MBO Raad vindt betere voorlichting aan jongeren van groot belang. Op open dagen van mbo-scholen blijkt dat jongeren vaak niet bezig zijn met baankansen. De loopbaanoriëntatie op middelbare scholen moet daarom beter. Maar Tekin wil niet tornen aan de vrije studiekeuze van jongeren: ‘Als je leerlingen eenmaal goed geïnformeerd hebt over alles, inclusief baankansen en lonen, moeten ze niet gestuurd worden. Als de student geen motivatie heeft voor dat beroep, werkt dat uitval alleen maar in de hand.’
Lees hier het onderzoek ‘Kansrijk kiezen in het mbo’