De kwaliteit van de examinering en diplomering binnen het mbo stijgt. Bij zeven op de tien opleidingen is de examinering ondertussen op orde. Dat blijkt uit De Staat van het Onderwijs 2014/2015.
De verbetering van de examenkwaliteit hangt vooral samen met de professionaliteit van de examencommissies. Het verbeteren van deze professionaliteit is het belangrijkste aandachtspunt van de examenagenda die de MBO Raad vorig jaar opstelde samen met het ministerie van Onderwijs en de private opleiders.
Leerbedrijven
Er is nog geen vooruitgang geboekt als het gaat om de betrouwbaarheid van de afname en de beoordeling van examens. Deze betrouwbaarheid ligt in 2015 met 78% drie procentpunt lager dan in 2014. In ruim 20% van de gevallen slagen onderwijsteams er niet in om de afname en beoordeling van examens goed te laten verlopen. Het probleem speelt vooral bij de praktijkexamens. Volgens ‘De Staat van het Onderwijs’ vertrouwen onderwijsteams soms ten onrechte op de deskundigheid van praktijkbeoordelaars omdat het leerbedrijf een erkenning heeft. Examencommissies zouden hier beter op moeten toezien.
Examenagenda
Eind vorig jaar stelde de MBO Raad samen het ministerie van OCW en de NTRO (namens de particuliere opleidingen) de examenagenda op. Deze richt zich op drie lijnen: exameninstrumenten, examenprocessen en professionaliteit. De agenda lijkt dus, ondanks de betrouwbaarheid van de praktijkexamenprocessen als verbeterpunt, nu al zijn vruchten af te werpen.
Meer over de onderwijskwaliteit van het mbo, leest u in De Staat van het Onderwijs 2014/2015.