‘Ontwikkelen vanuit een veilige basis’

Zaterdag 8 oktober wordt bekend wie zich de nieuwe leraar van het jaar mag noemen. MBO●today sprak met één van de kanshebbers: Roxanne van den Boogaard, docent bij Helicon Opleidingen in Geldermalsen.

‘Hé Roxanne, vind je het goed als ik je nomineer voor de verkiezing van Leraar van het Jaar?’ Zie daar de vraag die een ware rollercoaster aan emoties en ervaringen op gang bracht voor Roxanne van de Boogaard (26), docent bij Helicon Opleidingen in Geldermalsen. Op deze groene mbo-instelling heeft de Brabantse diverse werkzaamheden. Ze is mentor, geeft studieloopbaanbegeleiding, verzorgt lessen loopbaan & burgerschap en is als onderwijskundige betrokken bij Heliconbrede ontwikkelingen. Materie voor de ‘Leraar van het Jaar’-verkiezing vond Roxanne zich echter niet toen haar voormalige stagebegeleider liet weten haar te willen nomineren. ‘Ik had zoiets van “ja, hoor, prima, doe maar als je dat wil”. Ik dichtte mezelf totaal geen kans toe.’

Bloemen
Pas toen ze bij de laatste tien bleek te zitten, begon ook Roxanne enthousiast te worden. ‘Dat was het moment waarop ik besloot er echt voor te gaan’, vertelt ze. ‘Al wist ik, toen de voorzitter van de jury me opbelde, zeker dat ik niet bij de drie finalisten zat. Het was immers een sterk deelnemersveld. De finaleplaats verraste me dan ook compleet. Net als het enthousiasme op mijn school toen het nieuws bekend werd gemaakt. Zo kreeg ik van de jongens van de opleiding Teelt een prachtige bos bloemen. Die hadden zelfs bij de conciërge gevraagd hen naar de dichtstbijzijnde chrysantenkwekerij te brengen. Ik kreeg allerlei leuke, lieve reacties en nog meer bloemen. Op een gegeven moment was het huis zo vol met boeketten, dat ik zo een winkeltje had kunnen beginnen…’

Ontspannen en helder
Luisterend naar de complimenten werd het Roxanne duidelijk waarom ze nu finalist is. ‘Collega’s vertelden me dat ik in een korte tijd – ik ben pas 26 jaar – een sterke positie binnen Helicon Opleidingen heb verworven. Ik durf mijn verantwoordelijkheden te nemen en denk mee over brede thema’s binnen de organisatie. Op lesniveau wordt vooral gewaardeerd dat ik heel ontspannen ben en rust uitstraal. En dat ik duidelijk ben. Studenten hebben echt behoefte aan helderheid, ook als het gaat om ingewikkelde zaken als het kwalificatiedossier. Daarnaast vind ik het belangrijk me te verdiepen in de studenten: wie heb ik allemaal voor me zitten? Deze jongeren maken de stap naar volwassenheid. Ze nemen steeds meer ’t initiatief en kloppen bijvoorbeeld zelf bij stagebedrijven aan. Dat is spannend, maar ik wil ze laten weten dat ik hen het vertrouwen geef, dat ik weet dat het goed komt. Ik bied hen de ruimte zich te ontplooien en te ontwikkelen, maar zorg er gelijk voor dat ze hier altijd een veilige basis hebben.’

Wetenschappelijk onderzoek
Mocht Roxanne Leraar van het Jaar en daarmee een jaar lang dé ambassadeur van alle mbo-docenten worden, verwacht dan geen grootste veranderingen. ‘Daar hebben we in het mbo op dit moment geen behoefte aan’, onderstreept ze. ‘De ontwikkelingen van de afgelopen jaren – Focus op vakmanschap, de herziene kwalificatiestructuur – zijn pas geland. We beginnen net weer onze draai te vinden. Laten we het op dat vlak even rustig houden. Liever wil ik enkele zaken naar een hoger plan tillen. Zo lijkt het me zeer betekenisvol om de universiteit meer te betrekken bij het mbo. Dat gebeurt nauwelijks, terwijl er wel allerlei onderzoeken zijn voor de overige onderwijssectoren. Wetenschappelijk onderzoek kan ons helpen bij thema’s als de samenwerking met het bedrijfsleven en het lerarenregister. Daar ben ik van overtuigd.’

Lees ook de interviews met de andere finalisten: Merel Brugman en Lotte Tunnissen.

Foto: Fred Ernst/Onderwijscoöperatie