Albert Heijn, Mandemakers Keukens en campagnevoerders

Je zou ze in eerste instantie niet verwachten in dit mbo-dossier over de verkiezingen: Albert Heijn en Mandemakers Keukens. Toch vraag ik even aandacht voor deze twee bedrijven. En wel vanwege het volgende.

Beide werden de afgelopen weken getroffen door laat ik maar zeggen ‘een bedrijfsincident’. Bij Albert Heijn ging het om een cadeauactie Teflonpannen die na verhitting door een klant de dood van haar twee parkieten had veroorzaakt. Vervelend, helemaal toen de verdrietige klant – ‘het waren mijn kinderen’ – de publiciteit zocht en het item binnen de kortste keren ‘viral’ ging. Mandemakers Keukens vanwege een overeenkomst met potentiële klanten waarbij annulering van een aankoop ‘beboet’ werd met een beding dat 30% van het aankoopbedrag evengoed betaald moet worden.

Paardenmest
Nogal heftig maar dat werd het helemaal toen Thijs Meeuwsen en Joep ten Hove van het YouTube-kanaal Bucket Boys uit protest zestien kuub paardenmest bij het hoofdkantoor van De Mandemakers Groep (DMG) stortten. En de ellende werd nog groter toen een overijverig personeelslid, vlogster Christien Wynia, die onder meer video’s maakt voor Libelle, fysiek heeft aangevallen toen ze over hetzelfde punt verhaal ging halen bij een vestiging van Mandemakers Keukens in Woerden.

Jinek
Nu gaat het me – in het kader van de verkiezingen – niet zozeer om de incidenten zelf. Maar wel om de reactie van deze bedrijven. In beide gevallen kregen de directeuren in ‘JINEK’ de kans zich te verweren tegen de aantijgingen en het aangedane onrecht. En hier raakt het de politiek. Want ook daar moeten lijstrekkers, kamerkandidaten en campagnevoerders zich nogal eens verweren tegen niet-ingeloste beloften, foute beslissingen en merkwaardige wetten en regels. Nu wat dat betreft kunnen de heren en dames een voorbeeld nemen aan de reacties van Albert Heijn en Mandemakers Keukens. Hieronder vindt u de websites van de twee uitzendingen dus daar kunt u het zelf even nakijken.

Deemoedig
Natuurlijk sturen AH en Mandemakers niet de jongste bedienden naar zo’n uitzending om de boel recht te zetten. Daar worden – terecht – de eindverantwoordelijke directieleden voor ingezet. Maar dan krijg je ook waar voor je geld: ze luisteren, ze zijn deemoedig, ze hebben begrip en ze nemen alle maatregelen om een incident in de toekomst te voorkomen. En ze worden niet boos maar tonen begrip en empathie voor de vermeende slachtoffers. Het ontbreekt er nog maar aan dat men elkander in de armen valt. Kom daar maar eens om in het politieke debat of de confrontatie met de kiezer!

Beide uitzendingen een aanrader dus voor eenieder die als lijstrekker, potentieel Kamerlid of campagnevoerder de straat op moet. En voor ieder ander, u dus: leuk en spannend om naar te kijken!

Haye van der Werf

Bekijk hier het fragment over Albert Heijn en hier dat over Mandemakers Keukens.