De verkiezingscampagne wordt gedomineerd door de items van deze tijd: identiteit, islam, immigratie, zorg en Groningen. Bovendien lijkt de keuze van de premier belangrijker dan de inhoud van de partijprogramma’s.
Onderwijs, economie en nog wat andere inhoudelijke thema’s lijken daarvan de dupe. Tegelijkertijd is hierdoor de aantrekkelijkheid van de campagne voor onderscheiden doelgroepen in het geding. Geldt wellicht ook voor de jongeren die sowieso moeilijk naar de stembus te krijgen zijn. In een aantal interviews op Youtube probeert VICE daar iets aan te doen. VICE is het grootste mediamerk ter wereld dat zich op jongeren richt. In 1994 kwam het eerste magazine uit in Canada, en inmiddels zit VICE in bijna veertig landen. De documentaires, programma’s en artikelen die VICE maakt worden gedeeld via online, lineaire, mobiele en sociale kanalen, en zo worden iedere maand honderden miljoenen mensen bereikt.
Leenstelsel
Het eerste interview is met Mark Rutte en is hier te vinden. Rutte wordt flink aangepakt en dat leidt onder meer tot stevige uitspraken over het leenstelsel, anoniem solliteren en het vertrouwen in de politiek. De scherpe vraagstelling en de specifieke gerichtheid op jongeren is een informatief en vrolijk intermezzo tussen alle talkshows en interviews.
Volg hier de volgende afleveringen