‘Studie in Cijfers’ vaak niet goed vindbaar

‘Studie in Cijfers’, de studiebijsluiter met objectieve informatie over mbo-opleidingen, is vaak moeilijk te vinden voor studenten. Bovendien is de informatie op websites van scholen vaak verouderd.

Dat blijkt uit een evaluatie van het gebruik van Studie in Cijfers door onderzoeksbureau ResearchNed. De studiebijsluiter is enkele jaren geleden ontwikkeld om studenten objectieve informatie te geven over mbo-opleidingen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de kans op werk en de beschikbaarheid van stageplekken, maar ook om zaken als studenttevredenheid en startsalaris. De informatie van de Studiebijsluiter wordt verzameld en onderhouden door SBB.

Websites
Bij de evaluatie is met name onderzocht in hoeverre scholen op hun websites verwijzen naar de studiebijsluiter. Volgens het onderzoek gebruiken inmiddels 42 van de 65 mbo-scholen Studie in Cijfers. Bij de scholen die de bijsluiter gebruiken, is de informatie echter lang niet altijd makkelijk te vinden. In een kwart van de gevallen dat scholen de bijsluiter gebruiken, bevat deze verouderde informatie of werkt de gepresenteerde link niet.

Muisklikken
Het is niet allemaal kommer en kwel. Bij 80% van de websites kan de bezoeker direct of met slechts één muisklik bij Studie in Cijfers komen. Bij de overige scholen zijn twee, en soms ook drie muisklikken nodig om bij de gezochte informatie te arriveren. Uit de inventarisatie blijkt verder dat bezoekers soms ver naar beneden moeten scrollen om Studie in Cijfers te vinden. Voor ruim 40 procent hoeft de lezer echter helemaal niet te scrollen: Studie in Cijfers of de link daarnaartoe staat daar direct op de hoofdpagina van de opleiding. Lastig is dat scholen verschillende benamingen geven aan het instrument. Zo wordt regelmatig de naam ‘Studiebijsluiter’ gekozen, ‘Opleiding in Cijfers’ of ‘Kwaliteit en Kansen’.

Aanbevelingen
Op basis van het onderzoek komt ResearchNed tot duidelijke aanbevelingen. Scholen moeten ‘Studie in Cijfers’ een prominente plek geven op de site van de opleiding en de informatie actueel houden. Verder zou er in de LOB-lessen meer aandacht besteed moeten worden aan het instrument. Een vervolgonderzoek moet aantonen of scholen hun leven beteren.

Lees ook: ‘Studiebijsluiter wordt te weinig gebruikt’