Hoe zorg je voor een goede werkverdeling binnen het onderwijsteam? De AOb ontwikkelde hulpmiddelen om tot een passende verdeling te komen.
Kenmerkend voor het mbo-onderwijs is het werken in teams. Docenten met verschillende expertises verzorgen samen het onderwijs. De werkverdeling binnen het team kan een flinke puzzel zijn. Om teams hierbij te helpen ontwikkelde de AOb diverse hulpmiddelen. In een folder wordt een stappenplan gepresenteerd dat het onderwijsteam kan helpen tot een goede verdeling te komen.
Uren
Volgens het stappenplan is het van belang in eerste instantie helder te krijgen hoeveel uren binnen het team beschikbaar zijn. Per fte gaat het om 1.659 uur per jaar, onderverdeeld in onderwijsuren (1.200) en overige uren (459). Daarbij moet rekening gehouden worden met allerlei afwijkingen. Zo hebben volgens de cao startende docenten recht op extra uren voor studie. Daarnaast hebben bijvoorbeeld oudere docenten recht op seniorenuren.
Inzetmeter
Tot de bruikbare hulpmiddelen behoort ook een ‘inzetmeter’. Deze is ontwikkeld door Rob Römer, docent en roostermaker bij ROC Friese Poort. Het gaat om een Excelsheet, waarin alle teamleden hun inzet kunnen invullen. Er is een filmpje beschikbaar waarin het gebruik van de inzetmeter wordt uitgelegd.
Moeilijk
De AOb hoopt dat de hulpmiddelen teams helpen om tot een goede werkverdeling te komen. Hélène Jansen van de AOb: ‘We hopen dat de taakverdeling makkelijker wordt. Het zal de eerste keer moeilijk zijn, maar ik hoop echt dat teams ermee aan de slag gaan.’
Bekijk hier het stappenplan werkverdeling