Om tot aan ambitieuze cultuur van permanent leren te komen, wil het kabinet een skills strategie voor Nederland ontwikkelen. De OECD helpt mee.
Als Nederland de verworven welvaart wil behouden, is verhoging van de arbeidsproductiviteit en permanente innovatie nodig. Dit vraagt om een lerende economie en een responsieve samenleving. Om dit te stimuleren wil minister Bussemaker komen tot een lange termijn agenda voor het versterken van de kwaliteit en de inzet van de beroepsbevolking. Bij het ontwikkelen van zo’n skills-strategie wordt het kabinet ondersteund door de OECD. Op basis van internationale analyses, vergelijkingen en best practices gaat de OECD – al langer bezig met het onderwerp skills – Nederland helpen om tot een skills-strategie te komen, specifiek op de Nederlandse situatie afgestemd.
SER
Essentieel voor zo’n strategie is de betrokkenheid van werkgevers en werknemers. Naast de OESO roept het kabinet dan ook de hulp van de SER in. In een brief vraagt minister Bussemaker de SER om regelmatig te adviseren over het brede terrein van skills, permanent leren en duurzame inzetbaarheid om zo draagvlak te organiseren voor de skills-strategie. Volgens de SER moet Nederland een sterkere leercultuur krijgen en meer responsief worden. Daartoe is het nodig dat de beroepsbevolking skills ontwikkelt die zijn toegerust op de toekomst. Het gaat niet alleen om kennis en cognitieve skills, maar ook om menselijke en sociale eigenschappen, zoals creativiteit, sociale skills, leren leren, motivatie, zelfreflectie en identiteit.