Sinds dit schooljaar biedt WorldSkills Netherlands 33 ‘Challenges’ aan. Dat zijn uitdagende praktijkopdrachten die behoren bij het motivatieprogramma vakmanschap. Skills-coördinator Mariëtte Hasselman en docent Hendrie van Ee, beiden werkzaam bij Aventus, vertellen over hun ervaringen.
‘Een Challenge is een mooi traject voor klassen die niet het gehele Skills-traject in willen of kunnen gaan’, stelt Mariëtte Hasselman, Skills-coördinator bij Aventus. ‘Bij deelname aan de vakwedstrijden doorloop je de hele cyclus, van voorrondes op school tot de finales als de student echt top is in zijn of haar vak. Een Challenge is veel laagdrempeliger: het is een kant-en-klare opdracht met wedstrijdelementen. Dat competitieve aspect maakt het extra aantrekkelijk: als je er een wedstrijd van maakt motiveert en mobiliseert het je studenten. Het helpt om de focus te leggen en daagt de studenten uit net wat anders te doen dan normaliter.’
Snufje Skills
‘Bovendien zijn er ook Challenges voor vakrichtingen waarvoor nog geen vakwedstrijden zijn. De Challenge Social Work bijvoorbeeld en de uitdagingen op het gebied van sport. Ander goed voorbeeld is de beroepsoverstijgende Challenge ‘Presenteren’. Voor deze opleidingen en specialismen is het extra mooi dat deze opdrachten er nu zijn. Toch een snufje Skills en de kans om de strijd aan te gaan met je medestudenten.’
Toetsmoment
‘Ik zie ook wel wat in de koppeling van een Challenge aan een keuzedeel’, vervolgt Mariëtte. ‘Neem de Challenge Ondernemingsvaardigheden. We houden niet van dubbel werk, dus het zou mooi zijn als we zo’n opdracht onderdeel van een keuzedeel maken. Je geeft dan de student een mooie ervaring en je hebt een toetsmoment te pakken. Verder zijn Challenges ideaal voor de “vakwedstrijd-luwe” periode van april tot en met juli: snel in te zetten en een mooie onderbreking van het reguliere lesprogramma.’
Cool Wall
Een van de Aventus-docenten die inmiddels een Challenge heeft ingezet, is Hendrie van Ee, docent Landbouwtechniek. Een groep van zijn studenten heeft meegedaan aan de Challenge voor mobiele werktuigen. Daarbij worden de studenten uitgedaagd om een ‘Cool Wall’ (bekend van het autoprogramma Topgear), te maken in de vorm van een kerstboom, met daarop voertuigen, gereedschappen en andere zaken die ze ‘cool’ dan wel ‘uncool’ vinden in hun vakgebied. De Challenge bestaat uit een aantal richtlijnen – zoals hoogte – maar verder hebben de studenten de vrije hand.
‘Dat was wel prettig’, vertelt Hendrie. ‘Zo stond in de Challenge-omschrijving dat je voor de kerstboom hout kon gebruiken. Maar wij werken liever met metaal. Dan kunnen ze lassen, frezen en draaien en sluit het mooi aan bij onze praktijklessen. De studenten waren hier, mede door de vrije invulling, erg gemotiveerd mee bezig. Ik kreeg zelfs ’s avonds nog allerlei appjes met ideeën. Heeft ook wel te maken met het competitieve: sommige studenten willen erg graag winnen. Ik werd zelf ook wel in hun enthousiasme meegesleurd. Stond ik als meewerkend voorman ook mee te lassen… De kerstboom staat nu als eyecatcher in onze gang te pronken.’
Groepsprestatie
‘Wat ik ook mooi vindt aan deze Challenge is dat het niet een individuele opdracht is, maar een groepsopdracht. Goed samenwerken is essentieel voor het resultaat. Eerst bestond ons groepje uit vier studenten, maar er was veel werk te verzetten. We hebben daarom ook aan een lagere klas gevraagd om mee te doen. Je krijgt dan een mooie mix van ervaren en minder ervaren studenten. Ze hebben super samengewerkt. Ook voor het leren van elkaar werken Challenges prima. Van mij mag WorldSkills Netherlands dan ook nog lang doorgaan met deze uitdagende opdrachten.’
Lees hier meer over de challenges