De vakwedstrijden van WorldSkills komen op elke school op een eigen manier tot leven. Het eerste doel is om de talenten klaar te stomen voor Skills the Finals, maar deelname biedt meer voordelen. We vroegen twee leraren hoe zij voor hun studenten, school én vakgebied het onderste uit de kan halen.
‘De vakwedstrijden zijn ideaal om studenten meer out-of-the-box te laten denken’, vertelt Froukje Dijkstra van de kappersopleiding van ROC Friese Poort. ‘Wil je als student meer halen uit je studie dan het basiswerk en het salonwerk, dan zijn de vakwedstrijden echt iets voor jou.’ Dijkstra heeft blijkbaar een gouden formule voor succes op de landelijke finaledagen: al drie studenten gingen er met de hoofdprijs vandoor. Bovendien won ze dit jaar de docentenbokaal. ‘Ik begeleid telkens een select groepje van 8 studenten van leerjaar 1 tot en met 3. Ze krijgen van mij een intensieve training met veel persoonlijke begeleiding.’
Toverwoorden
Ongetwijfeld is haar enthousiasme een succesfactor. De ervaren docent reisde ter inspiratie voor Skills Heroes zelfs af naar Finland, waar vergelijkbare wedstrijden worden georganiseerd. Daarnaast volgt ze veel cursussen, zodat ze ook zelf blijft groeien in haar vakgebied. ‘Ik zoek altijd naar wat beter kan. Dat giet ik in allerlei vormen voor mijn studenten, zodat zij ook steeds meer willen, en beter en leergieriger worden.’
Gedreven, duidelijk en positief – dat zijn volgens de docent drie toverwoorden bij het begeleiden van Skills Heroes. ‘Ik zeg het als studenten het beter moeten doen, als ze beter moeten luisteren. Maar ik zeg het ook als ze het fantastisch doen. Bovendien: áls je meedoet dan ga je voor het hoogste podium. Geen probleem als dat niet lukt, als je maar je best hebt gedaan.’
Excellentie
Ook ROC Mondriaan ziet de toegevoegde waarde van persoonlijke begeleiding. De school start een speciaal excellentieprogramma op als een talentvolle student aangeeft dat hij of zij wil deelnemen aan de landelijke vakwedstrijden. ‘We bieden de topper dan een extra mini-opleiding van één tot twee uur per week aan. Omdat het gaat om een-op-een-training, kunnen we beter inzoomen op de individuele student dan in een volle klas.’
Aan het woord is Evert de Graaf, docent Verpleegkunde bij ROC Mondriaan. Hij bereidt studenten in zijn vakgebied voor op de vakwedstrijden én begeleidt het schoolteam op Skills the Finals. ‘Bij zo’n traject betrekken we niet alleen de vakdocenten, maar ook de vaardigheidsvakdocenten. We trainen namelijk ook intensief op het gebied van communicatie en houding. Je geeft de student als het ware een cadeautje door hem minutieus bij te sturen op wat het vak van iemand vraagt.’ Dat gebeurt op ROC Mondriaan met gerichte opdrachten en een professionele terugkoppeling.
Zelfvertrouwen
Studenten moeten zelf ook tijd investeren, maar toch krijgt Froukje Dijkstra vooral positieve reacties. ‘Natuurlijk valt er weleens eentje af, maar de meesten zijn dankbaar dat ze mogen meedoen. Door de vakwedstrijden krijgen ze meer zelfvertrouwen en kunnen ze meer dan alleen de basisvaardigheden van het vak.’ De Graaf onderschrijft dat de vakwedstrijden er niet alleen voor de eer van de student zijn. Het staat ook goed op je cv als je hebt meegedaan. ‘Zeker voor beroepsgroepen waar je je als kandidaat moet onderscheiden is het een meerwaarde als je kan laten zien dat je eraan hebt meegedaan. Als je dan ook nog een medaille behaalt, is dat natuurlijk de kers op de taart.’
Bovendien stralen de vakwedstrijden positief af op de school én het vakgebied. ‘Dit is een absolute win-winsituatie’, vertelt De Graaf. ‘Je ziet een student in een kort tijdsbestek groeien en aan de andere kant lever je echt een volwaardige vakgenoot die de school gaat promoten. De vakwedstrijden laten zien dat we professionals zijn, dat we hard werken om een moeilijke studie te volbrengen in een vakgebied dat van groot maatschappelijk belang is.’