Debat over rekenen ‘tot nader order’ uitgesteld

Op verzoek van de coalitiefracties is het voor vandaag geplande debat over rekenen uitgesteld. De fracties willen eerst een schriftelijke reactie van de minister op een brief van de vereniging van wiskundeleraren.

In deze afgelopen vrijdag verstuurde brief pleiten de wiskundeleraren voor onmiddellijke invoering van het door hen eerder dit jaar ontwikkelde alternatief voor rekenonderwijs. Kern van dit advies ‘Een nieuw perspectief voor rekenen in het vo’ is een integratie van het rekenen in het wiskundeonderwijs. Het is volgens de wiskundeleraren niet nodig om te wachten op de integrale curriculumherziening van curriculum.nu.

Toetsen
Volgens de wiskundeleraren ligt in het voorstel van minister Slob de nadruk te veel op de manier van toetsen in plaats van de inhoud van het rekenonderwijs. De Tweede Kamer wil in meerderheid eerst een schriftelijke reactie van de minister op de brief van de wiskundeleraren. Het debat is daarom uitgesteld en zal vermoedelijk ergens eind januari plaatsvinden.

Lees ook: Alternatief voor rekentoets loopt vertraging op