Twee studenten Robotica van het Summa College nemen het dit najaar in Abu Dhabi op tegen de beste vakmensen ter wereld. De voorbereiding op de finale is een serieuze zaak. Docent Louis van der Veer: ‘Je ziet ze groeien in hun vak, maar ook als mens.’
De studenten van het Summa College vormen het team Robotica: Berend van de Donk verzorgt de bouwkundige aspecten, Lennard Bucks houdt zich bezig met de software. De voorbereiding op deze internationale vakwedstrijd vraagt een serieuze investering. ‘Het gaat om 700 uur extra,’ vertelt Van der Veer. ‘Alle vrije tijd gaat eraan op: avonden en weekenden tot de herfst zitten volgeboekt. Je doet zo’n WorldSkillsfinale er niet even bij.’
Ondersteuning
Voor Abu Dhabi bouwen de studenten een robot die een hindernissenparcours moet afleggen. ‘We moeten anticiperen op veranderingen in dat parcours en de omstandigheden’, legt Van der Veer uit. ‘We hebben een eigen baan gebouwd, die een kopie is van die in Abu Dhabi, en daar oefenen we mee. Omdat we niet alles weten, benaderen we vaak bedrijven of hbo-scholen voor hulp met een specifiek probleem. We kunnen dan altijd meteen langskomen. Mensen zetten in hun vrije tijd voor ons een verslag of onderzoek in elkaar. We worden aan alle kanten ondersteund.’
Karaktervormend
Voor de studenten zijn de vakwedstrijden ontzettend leerzaam. ‘De studenten leren keuzes maken en nadenken over waar je kunt scoren. Ze leren samenwerken, een taakverdeling maken en doorzetten bij tegenvallers. Ook moeten ze een urenplanning opstellen en die financieel verantwoorden. Dat is een goede leerschool voor de praktijk. Mbo’ers fungeren in bedrijven vaak als intermediair tussen de hbo’ers en lageropgeleide werknemers en moeten dus steeds schakelen. Ook dat leren ze tijdens de wedstrijd.’
Gewoon lol
Van der Veer merkt dat het bovendien niet alleen om de skills draait: ‘Vakwedstrijden zijn karaktervormend. Berend en Lennard zijn heel verschillend qua karakter. Inmiddels zijn ze volkomen op elkaar ingespeeld en weten ze het beste in elkaar naar boven te halen. Je ziet ze gewoon groeien in hun vak. Als ze straks contact hebben met vakgenoten uit 23 landen, krijgen ze nog een boost. Ze kunnen ideeën uitwisselen met andere gemotiveerde studenten en oefenen hun Engels. En natuurlijk hebben ze ook gewoon lol met elkaar. Eigenlijk gun ik dat elke student. Het liefst zou ik zien dat de Skills-vakwedstrijden onderdeel worden van de reguliere lessen.’