COLUMN | ‘Oh wat interessant! Wij gaan eens kijken of we zoiets zelf kunnen maken/ontwikkelen.’ Dit vind ik iets typerends van het onderwijs. Allemaal je eigen wiel opnieuw uitvinden, zodat je er je eigen stempel op kunt drukken.
Samenwerken? Kijken hoe andere scholen het doen? Leren van elkaar? Nee bedankt, wij doen het zelf wel! Ik zie dit zelf terug op school. We zijn niet meer tevreden met de huidige lesmethode. Wat gaan we nu doen? Een hele nieuwe lesmethode schrijven. Docenten krijgen daar veel uren voor en ontwikkelen een programma voor vier jaar, helemaal vanaf het begin. En dat terwijl er ontzettend veel lesmethodes bestaan om uit te kiezen.
Altijd wel één die past bij de visie van school, toch? Sommige lesmethodes maken zelfs het hele programma om maat, zodat het exact aansluit bij de visie en wensen van de school.
Ik heb dit ook gemerkt bij het Talentenpaspoort. Iedereen die ik spreek, iedereen aan wie ik een workshop geef, is razend enthousiast. Iedereen gunt dit hun studenten, iedereen wil het gebruiken, iedereen ziet in dat dit de toekomst van het onderwijs is. Maar als er eenmaal een paar gesprekken zijn geweest, hoor ik vaak: ‘We gaan er zelf mee aan de slag, we ontwikkelen zoiets zelf wel’.
En weer worden er docenten vrij geroosterd voor dit soort taken. Soms zelfs een hele dag per week. Een hele dag per week! In een tijd waarin we een lerarentekort hebben. Niet een tekort aan mensen die lessen ontwikkelen, maar een tekort aan mensen die de lessen geven.
Stel je voor dat je in dit soort gevallen gaat kijken bij wat de buren doen en daar van leert? Stel je voor dat je dit soort extra taken (tijdelijk) weghaalt bij de docenten en ze weer les laat geven? Wat zou dat opleveren?
Ik denk:
- meer betrokkenheid bij het kiezen van een passende lesmethode;
- meer tijd voor het voorbereiden en geven van de lessen (sommige lessen kun je dubbel geven);
- minder zaken die door elkaar lopen, minder verschillende taken, dus minder onrust/stress;
- een vermindering van het lerarentekort;
- meer aandacht voor het primaire proces en voor de leerling/student.
Dan vergeet ik nog te melden dat ook onderwijs ontwikkelen een vak apart is en dat niet iedere goede, gepassioneerde docent een goede onderwijsontwikkelaar is.
Ik zou zeggen: Doe het samen, maar denk zelf!
Kirsten Cuppen
Mbo-docent van het jaar 2021
- Column: Laag opgeleid?!
- Meer lezen van Kirsten? Ga naar jufkirsten.nl.