Een bijzonder schooljaar

COLUMN | Dit jaar is het om meerdere redenen een bijzonder schooljaar. Allereerst omdat we een volledig coronavrij jaar meemaken waarbij alle activiteiten en lessen nog plaats hebben kunnen vinden. In vervelende onverwachte situaties − zoals een staking in het streekvervoer − bestaat de mogelijkheid om snel te schakelen naar online les, een positief bijeffect van de vervelende periode. Daarnaast staat ook ‘mijn’ vak rekenen weer hoog op de agenda’s binnen het mbo door het invoeren van de nieuwe rekeneisen. Voor alle informatie daarover, zie daarvoor mijn vorige column.

Maar ook voor mij persoonlijk is het een bijzonder schooljaar en wel eentje met diverse jubilea. Ik mag deze maand vieren dat ik 12,5 jaar in het onderwijs actief ben. Vanuit de KOP-opleiding begonnen op het ROC Nijmegen, waar ik nog altijd met veel plezier twee dagen per week lesgeef. Ook is het precies 10 jaar geleden dat ik op verzoek van mijn studenten begon met het opnemen van mijn rekenuitleg. Die service is inmiddels uitgegroeid tot het grootste gratis toegankelijke rekenplatform van Nederland. En als laatste jubileum heb ik mijn 4 miljoenste YouTube-view mogen aantikken, hoe tof!

Na 12,5 jaar in het onderwijs herken ik bepaalde patronen in een schooljaar. Zo zijn er altijd een paar ‘hoogtepunten’ te onderscheiden. Zoals bijvoorbeeld de eerste lessen aan een nieuwe klas, de eindgesprekken van mijn 3e jaarstudenten en de diplomering. Iets anders waar ik jaarlijks naar uitkijk is onze team tweedaagse. We leggen ons onderwijs twee dagen stil om met elkaar in verbinding te komen. Twee dagen waarbij we het nuttige met het aangename combineren. Variërend van een coachingsessie tot een assessorentraining en het herijken van de voortgangsregeling tot het flexibeler en uitdagender maken van ons onderwijs(concept).

Dit jaar stond de tweedaagse net voor de voorjaarsvakantie op de planning. Op de tweede dag waren we te gast bij de opleiding Facilitaire Dienstverlening van het Deltion College te Zwolle om daar een kijkje in de keuken te nemen. Onze opleiding heeft sinds 2016 het hybride-onderwijsconcept omarmd. Daarin staat de praktijk centraal. In Zwolle werken ze juist modulair. Het was een inspirerende dag waarbij we het gebouw, het onderwijsconcept en de studenten spraken én ervaarden. Mooi om zoveel onderwijspassie te mogen zien en beleven. We maakten afspraken voor meer samenwerking onder andere om onze facilitaire opleiding nog zichtbaarder te maken. Want waarom zou je als team of opleiding altijd zelf het wiel moeten uitvinden? Om in rekentermen te blijven, het is belangrijk om te kunnen delen, wil je uiteindelijk vermenigvuldigen.

Dirk Megens

MeneerMegens.nl | Leraar van het Jaar 2019-2020