Een derde van de mbo-docenten wil hybride onderwijs

Een behoorlijk aantal mbo-docenten is voorstander van een mengvorm van fysiek en online onderwijs. Dat blijkt uit een meningspeiling onder docenten.

Via de applicatie Teacher Tapp hebben enkele honderden docenten hun mening gegeven over online onderwijs. Dat live onderwijs het uitgangspunt moet zijn, wordt breed gedeeld. In het voortgezet onderwijs onderschrijft drie kwart van de docenten deze stelling, in het mbo ongeveer twee derde. Dat suggereert echter ook dat ongeveer een derde van de mbo-docenten online onderwijs niet afwijst.

Nood

Zo zijn veel mbo-docenten van mening dat bij langdurige nood, zoals een pandemie, de school online lessen moet verzorgen. Ook op de vraag of hybride lessen ‘in bepaalde gevallen’ gewenst zijn, antwoordt een derde van de mbo-docenten positief. Ongeveer 18 procent van de mbo-docenten is zelfs van mening dat een deel van de lessen standaard online verzorgd moet worden. Dat percentage ligt hoger dan in het voortgezet onderwijs. Daar is slechts zo’n 5 procent van de docenten voorstander van standaard online lessen bij bepaalde vakken.

Teacher Tapp

De (beperkte) enquête is uitgevoerd via de applicatie Teacher Tapp. Docenten kunnen via deze app dagelijks hun mening geven over actuele vraagstukken over het onderwijs. De applicatie is in 2017 in het Verenigd Koninkrijk ontwikkeld en wordt nu ook in Nederland aangeboden. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via deze link.

Lees ook: Veel studenten willen online onderwijs deels behouden