Feestelijke kick-off lerarenregister

Het wetsvoorstel voor het lerarenregister is naar de Tweede Kamer gestuurd, reden voor het ministerie en de Onderwijscoöperatie een feestje te organiseren. Over de vraag wat het register nu precies is, lopen de meningen echter uiteen. De Aob volgt de ontwikkelingen met argusogen.

Op zaterdag 21 mei vond in Amersfoort een feestelijke Kick Off van het lerarenregister plaats. Bij de opening somde Joost Kentson, voorzitter van de Onderwijscoöperatie, de voordelen van het lerarenregister op. Dankzij het register is straks zeker dat er een bevoegde leraar voor de klas staat: ‘Een leraar die zijn vak bijhoudt en die met zijn collega’s werkt aan het verbeteren van zijn onderwijs.’ Inmiddels hebben zich al 50.000 leraren ingeschreven. Kentson: ‘Dat is een voetbalstadion vol. Het geeft aan dat de beroepsgroep achter het register staat.’ Het is de komende tijd zaak om van het register een succes te maken: ‘Leraren, ondersteuners en bestuurders moeten het nu gaan waarmaken. De verantwoordelijkheid ligt nu waar die thuishoort: in het veld.’

Mijlpaal
Sander Dekker, als staatssecretaris verantwoordelijk voor het register, is ook enthousiast: ‘Het register is een enorme mijlpaal. Het is een sluitstuk en luidt een cultuuromslag in. Architecten en artsen hebben al een eigen beroepsvereniging. Dit is een mooie kans voor leraren om ook toe te werken naar een sterke beroepsgroep: van, voor en door de leraar.’ Om het register tot een succes te maken, heeft Dekker op het ministerie een speciale programmadirecteur benoemd: Janneke Bok-Wicherts. De benoeming is voor minimaal een jaar.

Ruimte
Over de vraag wat het lerarenregister nu precies inhoudt, lopen de meningen uiteen. De steun van de grootste onderwijsvakbond, de Aob, is broos. Zo benadrukt Liesbeth Verheggen, voorzitter van de Aob, vooral de autonomie van de leraar: ‘Leraren krijgen dankzij deze wet hun vak terug. Zij worden als het ware intellectueel eigenaar van het onderwijs dat ze verzorgen. Collega’s krijgen door deze wet de ruimte hun vak naar eigen inzicht bij te houden. Werkgevers zijn verplicht die ruimte te geven.’

Eisen
Verheggen maakt duidelijk dat de steun voor het lerarenregister niet onvoorwaardelijk is. Ze verwacht veel van de werkgevers: ‘Zij moeten er met ons voor zorgen dat werken in het onderwijs aantrekkelijker wordt. Door betere arbeidsvoorwaarden. Door niet te beknibbelen op de professionele ruimte. Kortom: we eisen een volwaardig beroepsregister.’ Verheggen heeft begrip voor de kritiek van sommige leraren: ‘Het wordt spannend: onze leden zijn terecht kritisch. Als politici en werkgevers die betrokkenheid niet met dezelfde warmte beantwoorden, trekken we onze steun in.’

Bekijk hier een voorlichtingsfilmpje over het lerarenregister