Ideeën van jongeren om schooluitval terug te dringen

Het terugdringen van schooluitval: het ministerie, leerplichtambtenaren en scholen zijn er al jaren mee bezig. Maar wat vinden jongeren er zelf van?

Om die vraag te beantwoorden trokken jongeren van stagebedrijf StudioMoio in Leiden de afgelopen tijd het land door. Zij spraken met docenten, onderwijsbestuurders en experts. Maar de belangrijkste informatie kwam van schoolverlaters en jongeren die op het punt stonden uit te vallen. Uit die gesprekken kwam naar voren dat jongeren die uitvallen doorgaans ‘afwijken van de norm’. Scholen hebben moeite om daarmee om te gaan.

Aanpassen
Volgens het onderzoek is er bij jongeren die uitvallen een gemene deler: school is voor hen een negatieve ervaring. Scholen verlangen van leerlingen dat zij zich aanpassen aan de norm. Maar bij veel jongeren werkt de ‘sturing naar normalisering’ niet, omdat de situatie van de leerling persoonlijke aandacht vraagt. Volgens het onderzoek van Studio Moio zouden docenten meer moeite moeten doen om maatwerk te bieden: ‘Ieder mens is uniek en zou de kans moeten krijgen om zichzelf te leren kennen, om zichzelf te kunnen ontwikkelen.’

Gelijke kansen
Het onderzoek ‘Gelijke kansen in het Onderwijs’ werd tijdens de lancering van de Gelijke Kansen Alliantie aan minister Bussemaker aangeboden. Het advies van de jeugdige onderzoekers is om geen algemeen curriculum aan jongeren aan te bieden, maar maatwerk. Uitgangspunt van het onderwijs zou moeten zijn dat iedereen van waarde is. Onderwijs heeft als opdracht ervoor te zorgen dat iedereen plek vindt waarin hij of zij van waarde kan zijn voor de samenleving. De constante druk omhoog is helemaal niet nodig: ‘Het zou ontzettend fijn zijn als die dame met VWO-diploma naar de meubelmakersschool gaat, omdat ze zo graag meubelmaker wil worden.’

Studio Moio biedt jongeren de kans om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. Het rapport Gelijke kansen in het onderwijs is hier terug te vinden.