Internationaal coördinator Martin Huizinga (Zadkine) zet een vracht aan internationale kennis, ervaring en netwerk in. Hoe inspireert hij studenten en docenten hun internationale competenties te ontwikkelen? En hoe betrekt Martin internationale bedrijven uit de regio?
‘Mijn passie voor internationalisering ontstond als leerling-kok tijdens mijn eerste studiereis naar Frankrijk. De taal en dynamiek; ik vond het prachtig!’, zegt Martin met een brok in zijn keel. Hij gaat al jarenlang overal in de wereld nieuwe relaties aan en heeft zo al aardig wat contacten opgebouwd. ‘Het gaat niet om wat, maar wie je kent. Met kennis alleen kom je er niet. Samenwerken met anderen zorgt dat je mooie dingen tot stand brengt.’
Martin zoekt nadrukkelijk de samenwerking op. De vijf Rotterdamse mbo-scholen zijn intensief gaan samenwerken bij internationalisation at home. ‘We organiseren workshops en webinars voor de medewerkers en vertellen hen hoe ze studenten kunnen begeleiden bij het ontwikkelen van internationale competenties.’ Martin zoekt hierbij ook internationaal georiënteerde bedrijven op in de Rotterdamse regio. ‘Want in je eigen achtertuin gebeurt het gewoon!’
Multicultureel
Hij doelt hiermee op Rotterdam als internationale metropool met 170 verschillende nationaliteiten. ‘Veel van onze studenten hebben een niet-westerse achtergrond en spreken drie of vier talen. Ze zijn al internationaal. Dat realiseer je je als docent soms niet.’ Bovendien kun je volgens hem door de internationale oriëntatie van Rotterdam niet anders dan multidisciplinair opleiden en multicultureel werken en samenwerken.
Het hebben van internationale competenties is voor Martin geen keuze maar een must. ‘Onze wereld verandert steeds sneller, waardoor je vaker van beroep moet veranderen. Daarom leiden we onze jongeren niet op voor een vak, maar voor de toekomst. In hetzelfde beroep blijven werken is niet meer van deze tijd. Omgaan met teleurstellingen en tegenslagen hoort daar bij!’
Stagiairs
Martin vindt dat studenten voor een stage actief op bedrijven moeten afstappen. ‘Bedrijven zien graag zo’n actieve houding, iets wat in Nuffics Model Internationale competenties staat.’ Volgens hem is in de Rotterdamse regio nog steeds behoefte aan stagiairs. ‘Het werk gaat in sommige branches gewoon door. En stages waarvoor je internationale competenties nodig hebt zijn niet beperkt tot de horeca. In administratieve, facilitaire en technische beroepen vragen ze in Rotterdam ook om stagiairs die dit in zich hebben of willen ontwikkelen. Wat studenten moeten doen is erop afstappen!’, aldus Martin.
Human Capital
Martin helpt hen wel door de eerste verbindingen te leggen. Waarom zijn docenten soms aarzelend als het om internationalisering gaat? ‘Docenten denken vaak moeilijk over internationalisering vanwege de extra kosten. Maar als je internationalisering niet als doel maar als middel ziet, wordt de wereld erachter duidelijker. Je krijgt meer zelfbewuste vakmensen: human capital die van meerwaarde is voor onze internationaal georiënteerde samenleving en economie.’
De campagne Wereldklasse van Nuffic laat voorbeelden zien van internationaliseringsactiviteiten die docenten kunnen inzetten. Meer informatie www.nuffic.nl/wereldklasse.