Voor het tweede jaar is het Twitter-gedrag van 87 mbo-instellingen geïnventariseerd. Uit het kwalitatieve onderzoek komt duidelijk naar voren dat de mbo-scholen meer tweeten en reageren op tweets, maar ook gemiddeld langzamer zijn in het reageren.
Elke zichzelf respecterende school, ook in het mbo, heeft een eigen Twitteraccount. Om namens de organisatie tweets te versturen of te reageren op tweets. Dat gebeurt in groeiende mate, zo blijkt uit het onderzoek dat Obi4wan, een specialist in social media monitoring, webcare en social analytics, heeft uitgevoerd over 2014. Het bureau bracht onder andere het aantal tweets, reacties op tweets, de gemiddelde reactietijd en het aantal volgers van 87 mbo-instellingen in kaart.
Actiever in gesprek
De mbo-scholen zijn in 2014 duidelijk actiever in gesprek op Twitter dan in 2013, toen de eerste editie van dit onderzoek plaatsvond. Gezamenlijk werden er namens de mbo-instellingen (dus los van de individuele tweets van bestuurders en mbo-professionals) 16 procent meer tweets verstuurd. Een aantal scholen heeft zelfs een reuzeslag gemaakt als het gaat om het aantal tweets: Groenhorst Velp, MBO Utrecht, ROC A12 en West-Brabant hebben duidelijk de smaak te pakken gekregen. Het aantal tweets steeg voor alle vier met meer dan 650 procent. Ook het aantal reacties groeide fors: 2014 zag een toename van 22 procent. Opvallend daarbij is de toename van reacties van ROC A12: de medewerker(s) achter het A12-account reageerde(n) in 2014 222 keer, tegen 5 (!) keer in 2013. De meeste reacties werden verstuurd door MBO Amersfoort en Rijn IJssel. Deze scholen verstuurden respectievelijk 555 en 541 reacties.
Langere reactietijd
Tegenover de toename van het aantal (reactie)tweets staat wel een langere reactietijd. Gemiddeld is de reactietijd 12 procent langer geworden. Kregen Twitteraars in 2013 nog binnen 12 uur een reactie, in 2014 moesten ze gemiddeld langer dan 13 uur wachten. Verklaring hiervoor is het feit dat veel mbo-instellingen geen webcare uitvoeren in de avond, de nacht en in het weekend, aldus de onderzoekers. De medewerkers beantwoorden de avond- en weekendtweets vaak pas de volgende (maandag)ochtend. ROC de Leijgraaf en MBO Utrecht – in 2014 ten opzicht van 2013 toch al opvallend actief op Twitter – zijn niet alleen begonnen met reageren, maar deden dit binnen respectievelijk 6 en 8 uur. Ze zitten daarmee ruim onder de gemiddelde reactiesnelheid van 13 uur. Er zijn ook uitschieters naar boven, waarbij twitteraars soms meer dan twee volle dagen op een reactie moesten wachten…
Meer volgers
Ook het aantal volgers groeide fors. Groenhorst Velp, Kellebeek College, ROC Horizon College, Groenhorst Ede en ROC West-Brabant zagen hun volgersaantal zelfs meer dan verdubbelen. Alfa College kreeg dit jaar het meest aantal volgers erbij: 593.
Meer over het onderzoek lees je in dit bericht. Verder is er ook een overzicht met de cijfers per mbo-instelling.