Minister Bruins ontevreden over opleidingsaanbod scholen

Het lukt scholen en werkgevers onvoldoende om afspraken te maken over een opleidingsaanbod dat aansluit bij de behoeften van de samenleving. Die conclusie trekt minister Bruins op basis van een analyse van de kwaliteitsagenda’s van de mbo-scholen. Hij wil daarom volgend jaar komen tot een pact voor het opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst.

Het afgelopen jaar hebben alle mbo-scholen een kwaliteitsagenda gemaakt met plannen voor verbetering van het onderwijs. Een van de drie prioriteiten in iedere agenda is het opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar zogenaamde cruciale sectoren. Het gaat dan, volgens de definitie van het ministerie, om woningbouw, zorg, onderwijs, klimaat/energie, veiligheid, kinderopvang en de digitale transitie.

Eigen definities

Op basis van een analyse van de kwaliteitsagenda’s trekt minister Bruins de conclusie dat het scholen onvoldoende lukt om afspraken te maken over het opleidingsaanbod. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft hij dat scholen veelal eigen definities van cruciale sectoren gebruiken. Hierdoor is er vanuit landelijk perspectief te weinig focus op het opleiden van studenten voor de maatschappelijke opgaven waar Nederland voor staat.

Bijsturen

Volgens Bruins gaat het aantal studenten dat voor de cruciale sectoren kiest met de huidige plannen van de scholen niet toenemen. Hij wil daarom gaan ‘bijsturen’. Concreet kondigt hij aan in de zomer van 2025 met een pact te komen voor het opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Dit pact wil hij gaan sluiten met onder andere scholen en werkgevers. Overigens kondigde hij eerder aan om dit najaar met een aanpak te komen. Dit voornemen is nu dus uitgesteld tot de zomer van 2025. Dat is een lastig moment, omdat dan het opleidingsaanbod van de scholen voor studiejaar 2025-2026 al volledig vaststaat.

Lees hier de brief van minister Bruins over de ambities en inzet van de mbo-instellingen

Lees ook: Kwaliteitsplannen: ‘Scholen maken te weinig keuzes’