In een snel veranderende arbeidsmarkt is het hebben en behouden van de juiste kwalificaties erg belangrijk. Het is de ambitie van mbo-scholen om hierin een belangrijke rol te spelen. In de uitwerking van de Onderwijsagenda LLO staat dat de rol van de publieke scholen nog beperkt is. Het Nederlandse Kwalificatieraamwerk (NLQF) biedt een helpende hand. Het verduidelijkt niet alleen de kwalificatieniveaus in het onderwijs, maar functioneert ook als een brug voor soepele arbeidsmobiliteit.
Het NLQF, ingevoerd in 2012, is een raamwerk van acht niveaus dat opleidingskwalificaties aan de hand van leeruitkomsten ordent op basis van hun niveau. Dit systeem zorgt ervoor dat de verschillende opleidingen en certificaten binnen Nederland qua niveau vergelijkbaar zijn. Zowel formele als non-formele opleidingen. Dat helpt studenten en werkgevers in hun keuzes voor passend opleidings- en scholingsaanbod. Het verhoogt niet alleen de transparantie, maar het bevordert ook de mobiliteit op de arbeidsmark en daarmee de deelname aan leven lang ontwikkelen (LLO).
Het grootste voordeel van het NLQF is de mogelijkheid om kwalificaties te vergelijken, ongeacht het onderwijsinstituut waar ze zijn behaald. Voorheen kon het lastig zijn om de waarde van een diploma of certificaat in te schatten, met het NLQF is dat eenvoudiger. Dit is belangrijk in deze tijd, waarin veel professionals ervoor kiezen om hun vaardigheden bij te werken of zich om te scholen.
Opleiden in het werkveld speelt een belangrijke rol binnen leven lang ontwikkelen. Dat stelde Gertrud van Erp, onderwijssecretaris van VNO/NCW, onlangs tijdens een webinar over werkgevers en het NLQF: ‘De loopbaan van de werknemer is functie-overstijgend dus een passend leeraanbod voor zijn of haar ontwikkeling is belangrijk. Het onderwijs, met name de toetsing en examinering, moet qua inhoud en niveau betrouwbaar zijn en NLQF kan daarbij helpen’. Arbeidsmobiliteit wordt gestimuleerd door het NLQF, omdat het individuen in staat stelt om makkelijker van de ene sector naar de andere over te stappen. Een diploma in de ene branche kan nu qua niveau worden vergeleken met een diploma in een andere, waardoor werknemers flexibeler worden en werkgevers toegang hebben tot een breder scala aan talent.
In een wereld waarin leven lang ontwikkelen de norm is, biedt het NLQF een flexibele benadering van het onderwijs en de arbeidsmarkt. Het stimuleert het idee dat leren een continu proces is dat niet stopt bij het behalen van een diploma. Sterker nog: het is een houvast om mee te bewegen met de eisen van de arbeidsmarkt. Kortom, het NLQF is een waardevol instrument voor het verbeteren van de arbeidsmobiliteit in Nederland. Het maakt de weg vrij voor zowel studenten als werkgevers en bevordert een dynamische arbeidsmarkt waarin vaardigheden en talent de boventoon voeren. In een tijdperk van constante verandering is het NLQF een sleutel tot loopbaansucces en persoonlijke ontwikkeling.
Tijs Pijls is programmadirecteur van het NCP NLQF. Dit is de eerste column over het NLQF in een serie van vier.