Op donderdagavond 1 december organiseert de Onderwijsraad een onderwijsdebat over kwaliteit, professionele ruimte en rekenschap.
Er is veel aandacht voor de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Uiteraard spelen docenten daarbij een cruciale rol. Om die rol goed te kunnen vervullen hebben zij ‘professionele ruimte’ nodig. Samenwerking in en tussen teams draagt bij aan het benutten van deze ruimte en aan een sterke kwaliteitscultuur. Hoe kunnen scholen en docenten deze cultuur zelf versterken? Dit is één van de centrale vragen tijdens het debat.
Volle breedte
Bij de kwaliteit van onderwijs gaat het niet alleen om het verwerven van cognitieve kennis en vaardigheden. Ook socialisatie en persoonsvorming zijn belangrijke onderwijsdoelen. Scholen en leraren dragen beide bij aan deze kwaliteit over de volle breedte. Maar hoe maak je deze kwaliteit zichtbaar en hoe kun je als school hierover verantwoording afleggen?
Ook bovenstaande onderwerpen komen aan bod in het debat. Het debat wil concrete handvatten bieden voor docenten en schoolleiders om op de eigen school aan de slag te gaan met professionele ruimte, kwaliteitscultuur en een brede opvatting van onderwijskwaliteit.
Tijdens het debat staan drie recente adviezen van de Onderwijsraad centraal:
• De volle breedte van onderwijskwaliteit (mei 2016)
• Een ander perspectief op professionele ruimte in het onderwijs (september 2016)
• Kwaliteit in het hoger onderwijs (augustus 2015)
Henriette Maassen van den Brink, voorzitter van de Onderwijsraad, is tijdens het debat aanwezig.
Deelnemen?
Kaarten zijn te bestellen via de website van de Balie. Kun je er niet bij zijn? Volg dan het debat via de livestream te volgen (www.debalie.nl).