De afgelopen jaren financierde het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek tal van praktijkgerichte onderzoeksprojecten, waaronder enkele die zich specifiek op het mbo richten. Inmiddels hebben de onderzoeken interessante resultaten opgeleverd.
De onderzoeken hadden betrekking op drie thema’s: differentiatie in de klas, leren met ict en vakdidactiek in relatie tot taal en rekenen. Binnen elk onderzoeksproject werken onderzoekers en scholen samen. Met behulp van wetenschappelijke inzichten onderzochten ze praktisch toepasbare oplossingen voor vragen uit de onderwijspraktijk.
Differentiatie in de rekenles
Diverse projecten richten zich specifiek op het mbo, zoals bijvoorbeeld Differentiatie in de rekenles in het mbo. In dit onderzoek gingen mbo-scholen op zoek naar manieren om het rekenonderwijs te versterken. Daarbij bleek dat er met name op het gebied van verschillen tussen studenten (differentiatie) nog veel vragen zijn. De mbo-populatie is wat het rekenniveau betreft zeer heterogeen. De rekendocent moet dus kunnen inspelen op verschillen tussen studenten. In dit onderzoek staat de vraag centraal of het model van ‘interne convergerende differentiatie’, waarmee in het rekenonderwijs op de basisschool goede resultaten worden bereikt, ook in het mbo effectief is. Het model, omgewerkt tot een lesplanformulier, blijkt inderdaad bruikbaar om rekendocenten handvatten te geven voor het vormgeven van differentiatie in hun lessen. Het onderzoek is uitgevoerd op het ROC Albeda en ROC Midden Nederland.
Hardop denken loont
Uit een tweede onderzoek, Strategisch lezen voor studie en beroep in BBL-trajecten, blijkt dat mbo-studenten het ‘hardop denkend voordoen’ tijdens de lessen begrijpend lezen (bij het vak Nederlands) zeer kunnen waarderen. Verder blijkt dat docenten het lastig vinden om vormen van samenwerkend leren, waarbij studenten uitgedaagd worden om teksten actief te verwerken, goed uit te voeren. Ook het kiezen van teksten die passen bij het taalniveau van de student en bij zijn vakopleiding is niet eenvoudig. De beroepscontext in het mbo biedt een uitgelezen kans om lessen begrijpend lezen te laten aansluiten bij de interesse van de student– maar deze kans moeten docenten wel grijpen. Dit onderzoek is uitgevoerd door ROC de Leijgraaf, KPC Groep en Expertisecentrum Nederlands.
Serious games
Een derde project, SLEM, onderzocht of het toepassen van serious games meerwaarde heeft in de mbo-opleiding ICT-beheerder (niveau 4). Het onderzoek laat zien dat games met een eenvoudig ontwikkelde gepersonaliseerde ondersteuning kunnen leiden tot verbeterd leren. Studenten en docenten zijn overwegend positief over de bestudeerbaarheid en bruikbaarheid van de serious games, maar er zijn verschillende ervaringen bij verschillende mbo-instellingen (NOVA, Zadkine, Twente, Aventus), omdat de games anders waren ingekaderd in hun onderwijs en technische infrastructuur.