Het was een mega-operatie: de samenvoeging van zeventien kenniscentra in één nieuwe organisatie. Eén jaar na dato spreekt MBO-today met Gerrit Veneboer, directeur Beleid van SBB.
Terugkijkend op de transitie van 17 kenniscentra naar één samenwerkingsorganisatie is Veneboer in veel opzichten tevreden. ‘Het was een mega-operatie, met de nodige risico’s. Onze ambitie was de overgang voor onze omgeving, de leerbedrijven en de scholen, zo geruisloos mogelijk te laten verlopen. Vorig jaar hartje zomer, toen iedereen aan het strand lag, hebben we de zeventien systemen samengevoegd. Gelukkig werkte alles snel naar behoren.’ Uiteraard ging het bij de samenvoeging van de kenniscentra om heel wat meer dan een ICT-operatie. Veneboer: ‘Naast alle organisatorische wijzigingen hadden we ook te maken met de nieuwe kwalificatiedossiers en de introductie van meer dan 600 keuzedelen. Ik ben trots op al onze medewerkers dat we dit allemaal op de rails hebben gekregen.’
Publieke taak
De taken van SBB zijn niet wezenlijk anders dan die van de voormalige kenniscentra. Nieuw is dat SBB geen private activiteiten onderneemt. Gerrit Veneboer: ‘We werken niet met vreemde geldstromen, daar zijn we glashelder in. Wij werken met publieke middelen en hebben een publieke taak.’ Nieuw is ook de eenduidige werkwijze van de adviseurs van SBB. De ongeveer 450 adviseurs, verdeeld in ruim twintig intersectorale regioteams, werken volledig locatieonafhankelijk. Veneboer: ‘Wij stimuleren onze adviseurs zoveel mogelijk op de scholen een werkplek te zoeken. Voor de vergaderingen van de regioteams stellen de scholen ruimte beschikbaar. En docenten worden uitgenodigd om aan te sluiten. Een goede manier om de band met de school te versterken.’
Stagecoach
Bij het ondersteunen van de afstemming tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven richt SBB zich op leerbedrijven, scholen en studenten. Een kerntaak van SBB is het erkennen en ondersteunen van leerbedrijven. In totaal kent Nederland zo’n 250.000 leerbedrijven, waarvan ongeveer 70% actief is. De adviseurs van SBB onderhouden de contacten met de bedrijven en vernieuwen van tijd tot tijd de erkenning. Veneboer: ‘We proberen ons gezicht regelmatig te laten zien bij leerbedrijven. En om de meer dan 300.000 praktijkopleiders binnen de bedrijven te ondersteunen hebben we ‘Stagecoach’ ontwikkeld, een online hulpmiddel dat helpt bij elke specifieke fase om de stage goed te laten verlopen.’
Verbetering bpv
Verbetering van de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming staat hoog op de agenda van SBB. ‘Nu na het eerste hectische jaar de SBB-organisatie in de basis op orde is, is het tijd om de lat hoger te leggen’, meent Veneboer. ‘Om de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming te verbeteren hebben we een kwaliteitskaart ontwikkeld. Zo krijgen we inzicht in de kwaliteit en de ontwikkelingsmogelijkheden van het leerbedrijf. Daarnaast proberen we via enquêtes te meten hoe tevreden student en praktijkopleider zijn over de stage. Nog deze maand komen de eerste resultaten van deze bpv-monitor, gebaseerd op 30.000 enquêtes, naar buiten.’
Goed idee
Terugblikkend concludeert Veneboer dat de samenvoeging van de kenniscentra een goed idee is geweest: ‘Belangrijk is dat SBB zowel van de bedrijven als van de scholen is. De kenniscentra waren in de beleving van de scholen toch vooral iets van de branches. Scholen beseffen nu veel meer: SBB is van ons.’
Lees het volledige interview met Gerrit Veneboer in de nieuwe MBO-krant