Artificial Intelligence is overal en studenten maken er steeds meer gebruik van, merkt Ida Schuurmans, onderwijsdeskundig medewerker bij het Grafisch Lyceum Rotterdam. Dit zet haar aan het denken: hoe kunnen we AI het beste integreren in het onderwijs? Ze stelde deze vraag aan de Kennisrotonde. ‘Iedereen heeft een mening over AI, maar ik zocht naar diepgaande kennis.’
De Kennisrotonde, een dienst van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), beantwoordt onderwijsvragen op basis van wetenschappelijk onderzoek. De antwoorden helpen professionals om goed onderbouwde keuzes te maken in hun praktijk.
Beter schrijven met AI
AI is een onderwerp dat breed leeft in het onderwijs en zelfs in de hele samenleving. Ida: ‘De technologie is er en ik zie het niet snel verdwijnen. Verbieden heeft geen zin; teksten die door ChatGPT zijn gegenereerd, zijn soms niet te onderscheiden van eigen werk. En verbieden is ook niet wenselijk, vind ik. AI kan ons juist helpen om beter te schrijven, maar alleen als je weet hoe je het slim inzet.’
Daarom sprak Ida met veel mensen binnen en buiten haar organisatie over hoe je AI positief kunt benutten in het onderwijs. ‘Ik hoorde uiteenlopende meningen en interessante ideeën, maar iedereen is nog zoekende. Tijdens die gesprekken ontdekte ik dat er meer nodig was om echt antwoorden te vinden.’ Daarom besloot ze een vraag in te dienen bij de Kennisrotonde: Welke didactische aanpak voor schrijven met AI vergroot de schrijfvaardigheid van mbo-studenten?
Basiskennis essentieel
Het antwoord liet zien dat er op dit moment nog geen wetenschappelijk onderbouwde oplossing is. ‘De technologieën zijn zo nieuw dat grootschalige onderzoeken nog niet zijn uitgevoerd. Bovendien worden AI-schrijftools voortdurend verbeterd en geüpdatet, wat het moeilijk maakt om langdurige conclusies te trekken.’ Toch stemde het antwoord van de Kennisrotonde Ida positief en leverde het haar waardevolle inzichten op. ‘Het gebruik van AI-schrijftools in het onderwijs vraagt nu vooral om de juiste basiskennis, bij zowel docenten als studenten. We moeten begrijpen wat een goede tekst is en hoe een AI-schrijftool werkt. Alleen dan kunnen we AI effectief en verantwoord inzetten bij schrijfopdrachten.’
Aan de slag met inzichten
Daar ligt nu onze focus, vertelt Ida. ‘Binnen onze organisatie gaan we aan de slag met voorlichting voor docenten en concrete tips over hoe we AI kunnen integreren in opdrachten voor studenten. Denk aan opdrachten als: “Vraag aan ChatGPT wat de eisen zijn van een sterk betoog” of “Schrijf een uiteenzetting zonder AI en laat deze daarna herschrijven door een AI-schrijftool. Wat zijn de verschillen en wat leer je daarvan?” Maar laat studenten ook zien wat er mis kan gaan, bijvoorbeeld door fouten op te sporen in door AI gegenereerde teksten of door onjuiste bronnen te gebruiken. Het werkt een beetje als mediawijsheid; we moeten samen ontdekken wat er allemaal mogelijk is en leren omgaan met de nieuwste technologieën.’
Op naar de volgende vraag
De grote meerwaarde van De Kennisrotonde? ‘Dat ze diep in een onderwerp duiken en de tijd nemen om alles grondig uit te zoeken. Naast een goed onderbouwd antwoord waarmee je weloverwogen keuzes kunt maken in de praktijk, biedt het antwoord ook haakjes waar ik direct mee aan de slag kan.’ Ida is zelfs zo enthousiast dat ze alweer een nieuwe vraag heeft ingediend, dit keer over het telefoongebruik van studenten in het mbo. ‘Op de middelbare school zijn we eraan gewend dat de mobiel wordt ingeleverd voordat de les begint. Maar wat is wijsheid op het mbo? Het uiteindelijke doel is zelfregulatie, maar hoe bereik je dat? Door de telefoon te verbieden, een beroep te doen op de zelfredzaamheid, of iets ertussenin? De meningen hierover lopen sterk uiteen. Ik ben erg benieuwd naar het antwoord.’
Ben jij benieuwd naar meer vragen & antwoorden? Of wil je zelf een vraag indienen? Ga naar kennisrotonde.nl.
Lees ook: Kennisrotonde: snel antwoord op vragen