Oda van Deursen en Resi Kerkhoff zijn als docent verbonden aan het Citaverde College op de locatie Horst. We spraken met hen over de voorrondes van Skills en over de vraag wat studenten eraan hebben.
Oda van Deursen is docent Nederlands aan het Citaverde College. Daarnaast is ze er Skills-coördinator. ‘Citaverde heeft geen vaste vorm voor het omgaan met de voorrondes van Skills’, begint ze. ‘Iedere opleiding doet het op zijn eigen manier.’ Resi Kerkhoff is docent Bloem aan Citaverde en organiseert de voorrondes voor de opleiding Bloem, Groen en Styling. Hoe pakt zij de voorrondes aan? ‘Wij hebben skills opgenomen in het onderwijsprogramma van leerjaar 3. We laten de studenten van het tweede leerjaar ook meelopen om ervaring op te doen.’
Wedstrijden
Hoe studenten tegen Skills aankijken, wisselt sterk volgens beide docenten. Resi: ‘Ze vinden het meestal spannend en willen weten wat ze kunnen verwachten. Maar sommigen zien gewoon wel waar het schip strandt.’ Oda vult aan: ‘Hoe studenten de wedstrijden ervaren, is ook afhankelijk van de opleiding. Bij Dierverzorging zijn vakwedstrijden niet gebruikelijk. En daar zie je dan ook een afwachtende houding. Als de wedstrijd eenmaal begint, vinden ze het gaaf. Hun oordeel over Skills is dan ook meestal erg positief, zeker als ze het goed gedaan hebben. Een van onze studenten werd vorig jaar tweede bij de nationale finale. Ook al vond ze het niet per se leuk om in het middelpunt te staan; ze vond het toch een fantastische ervaring.’
Voorbereiding
Hoe bereid je studenten voor op de voorrondes? Oda: ‘Natuurlijk vertellen we ze dat ze bij winst mogen meedoen aan wedstrijden in de Rai en aan internationale wedstrijden. Ze krijgen dan workshops van de besten ter wereld in hun vakgebied. Daar groeien studenten enorm van. En als ze winnen staat dat ook goed op hun cv. Werkgevers weten misschien niet altijd wat Skills is, maar ze weten wel wat vakwedstrijden zijn. Het betekent echt wel iets voor een werkgever als een student die gewonnen heeft. Dat gebruiken we allemaal om studenten te motiveren.’ ‘Maar we bereiden ze ook heel praktisch voor’, vult Resi aan. Door te vertellen dat ze de opdracht goed moeten lezen bijvoorbeeld. Vaak scannen ze die alleen maar. Halverwege komen ze er dan achter dat ze het verkeerd begrepen hebben. Het klinkt logisch, maar het begint met goed lezen wat je precies moet doen en laten zien.’
Podium
‘Ook al hebben onze studenten soms nog niet meegedaan aan Skills-wedstrijden, ze doen wel mee aan andere vakwedstrijden en winnen daar ook’, vertelt Resi. ‘Zo won een student van ons vorig jaar de eerste prijs bij de Flowercup op de veiling in Venlo. Je ziet dat de eigenwaarde van zo’n student een enorme boost krijgt. Er zijn natuurlijk studenten die er niet aan willen. Maar meestal voelen studenten zich uitgedaagd en doen ze meer hun best omdat het klasgenoten ook gelukt is om een wedstrijd te winnen.’ Oda besluit: ‘We geven studenten altijd mee dat ze zich niet druk moeten maken over wat anderen ervan vinden. Je doet mee voor je eigen ontwikkeling. Skills is een geweldige ervaring. Je vakkennis neemt toe, je netwerk groeit en je zelfvertrouwen krijgt een boost.’
Lees ook: Skills-opdrachten zijn onderdeel van het lesprogramma